Chiafrø

Nok er chiafrø et lille frø, men vidste du, hvor meget det indeholder? Frøet er kendetegnet ved at indeholde en lang række næringsstoffer, antioxidanter, fedtsyrer og fibre, og disse kendetegn er vel nok grunden til, at det nu langt om længe er kommet til Danmark – og endda er blevet godkendt til bagværk.

chiafrøFem fordele

Fordelene kan kort skitseres ved følgende fem punkter: Højt indhold af omega-3 fedtsyrer, hvor fordelingen med omega-6 fedtsyrer er i balance, glutenfrit og uden kolesterol, højt indhold af kostfibre, en lang række mineraler (især calcium og magnesium) samt en høj optagelighed i kroppen.

Man siger, at 1 gram chiafrø svarer til:

  • 8 gange så mange omega-3 fedtsyrer som 1 gram laks
  • 4 gange flere fibre end hørfrø
  • 6 gange mere kalk end sødmælk
  • 30 % flere antioxidanter end blåbær
  • 15 gange mere magnesium end broccoli

 

Derudover er det også værd at nævne, at chiafrøet er det, man kalder et komplet kosttilskud. Denne betegnelse får en fødevare, hvis alle 8 aminosyrer, som kroppen ikke kan danne, men har brug for, er repræsenteret i fødevaren. Og denne betegnelse kan chiafrøet altså gå ind under.

Hvordan anvendes chiafrø?

Chiafrø er perfekte til især bagning, da du dermed sikrer ekstra næring i bagværket. Mange anvender produktet til eksempelvis rugbrød, hvedebrød og/ eller boller – herunder endda også glutenfrie brød. Ved anvendelse af chiafrø holdes brødet ekstra fugtigt og lækkert, da frøene er kendt for at kunne absorbere sin egen vægt i væske omtrent 10 gange – endda på kun 10 minutter.

Om du vælger at blødgøre frøene eller tilsætte dem, som de er, er op til dig – ønskes knas eller ej? Smagen er den samme, ganske neutrale smag, med associationer til nødder. Hvis frøene ønskes blødgjorte, blandes de med vand i blandingsforholdet 1,5:1. Herefter opbevares massen på køl, og så kan du snildt tilsætte den i dit bagværk eller anden madlavning.

Tip: Nogle benytter gelen i stedet for æg. Uanset hvori du putter frøene, forbliver smagen nærmest uændret.  Derudover kan frøene også optage væsker såsom frugtsaft – kun fantasien sætter grænser.

Bemærk dog: De absorberende egenskaber gør det nødvendigt, at du husker at drikke masser af væske ved indtagelse af frøet.

Brug det lille frø, der indeholder så meget, til eksempelvis drys på morgenmaden, i salaten eller på desserter!

Vi anbefaler: Chiafrø fra Bodylab.dk

Opskrifter med chiafrø

Nedenfor kan du se en oversigt over retter med chiafrø.

Chiagrød

Chiagrød – Det tager noget tid at lave at chiagrød. Tiden til at lave chiagrød skal mest grundes i at retten har godt af at stå natten over i køleskabet. Det er en super lækker lille morgenmadsgrød. Du kan se chiagrød serveret nedenfor.

chiagrød