Danskernes vaner ift. snus

Mærker som Lyft snus er nogen af dem som er med til at holde snus markedet i live i Danmark. Og selvom snus industrien præcis som cigaret industrien nok ikke oplever samme kronede dage, som for tyve-tredive år siden, er der stadigvæk folk derude, som bruger snus, eller tyggetobak som de hvide teposer man finder på tankstationer hedder.

For nogen er snus en indimellem ting, som man måske indtager i festligt lag, på præcis samme måde, som alkohol og cigaretter. For andre er det en dagligdags ting, som er en lige så naturlig ting som at børste tænder om morgenen og inden sengetid. En tredje type snus brugere er dem, som bruger snus som et erstatningsprodukt, når man ikke lige har mulighed for at tænde en cigaret. Her tilbyder snus en lidt mere diskret løsning. Mange danske værtshuse og diskoteker har siden rygeloven blev ændret været røgfri. I den forbindelse er det langt fra et særtilfælde at se folk som har en pakke Lyft snus eller andre snus mærker med i lommen, fredag eller lørdag aften. Personer på rygestop, kan måske også have nogen succes med at bytte cigaretterne ud med snus. Men her erstatter man måske i virkeligheden bare én dårlig vane, med en anden.

Pakkerne med Lyft snus og deres design

Man kan bestemt tale om, at der er sket en ændring af snus udvalget man finder på markedet i dag. Pakkerne har i mange tilfælde fået et lidt mere moderne og trendy design, som måske har været et forsøg fra producenternes side, på i lidt mindre grad at gøre snus til noget, som man forbinder med en lidt gammeldags ting, som snus måske ellers traditionelt har været. Her ønsker man med moderne tygge tobak sikkert at gå i retningen af noget lidt mere ungdommeligt.

Udvalgsmæssigt har de fleste snus producenter flere typer snus at vælge imellem, udover almindelig naturel smag. Tager man f.eks. et kig på Lyft snus’ egen hjemmeside, kan man se at de tilbyder varianter som hyldeblomst, kaffe, passionsfrugt og selvfølgelig mint. Det kan nok ikke overvurderes hvor stor effekt det har haft på det danske snusmarked, at man har mulighed for at vælge alternative smagsvarianter. Sammenlignet med Sverige har vi herhjemme ikke samme kultur for at bruge snus, og især unge mennesker har sikkert fundet alternativerne mere tiltrækkende, end almindelig gammeldags snustobak.

Præcis som med tobaks industrien, er snus producenter underlagt skrap kontrol af hvordan de markedsfører deres produkter. Produkterne eksisterer uden hjælp fra reklamer på TV og internettet, men er alligevel at finde i de fleste kiosker og på tankstationer, og synes umiddelbart stadigvæk at være populære.

Picture of Mohammad K

Mohammad K

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler fra HurtigMums