Hørfrøolie

Hørfrøolie – Omega-3 fedtsyrer er fedtsyrer, kroppen ikke har mulighed for selv at danne – men kroppen har  umådeligt meget brug for dem. Her kommer hørfrøolie ind i billedet.

Fedt på den fede måde

Det er næppe et nyt fænomen, at fedt er grundlæggende vigtigt for os mennesker. Fedt er byggestenen i forhold til livsnødvendige processer, der foregår i kroppen. Men fedt er en bred betegnelse, og  hører man ikke tit, at det ikke er godt at få for meget fedt? Jo, det gør man unægtelig. Derfor bør ens fedtindtag hovedsageligt indeholde umættet fedt, der netop er kendt for, at fordelingen af omega-3, 6 og 9 er fornuftig.  Fordelingen mellem omega-3 og -6 er afgørende for sundheden i olien, og det anbefales klart, at man typisk tilfører flere omega-3 fedtsyrer, end andre typer omega fedtsyrer. Det kan naturligvis variere fra person til person

Den perfekte balance og vejen hertil

Den typiske vestlige kost er kendetegnet ved en for stor ubalance imellem disse to fedtsyrer – omega-6  dominerer tydeligt. Forholdet er typisk på 10 til 1 – nogle endda 30 til 1. Det anbefalede forhold er derimod 4 til 1, og hvis muligt lavere. Men hvordan når man dette forhold? Vejen hertil er simpel: Balancen skal igen opnås, og dette kan ske ved enten at øge omega-3 indtaget, sænke omega-6 indtaget eller endda forsøge sig med begge dele samtidig.

Hørfrøolie – Omega 3 fra planteriget

Et forslag hertil er hørfrøolie. Fordelingen af fedtsyrer er utrolig fornuftig, og indholdet af omega-3 fedtsyrer er rigtig højt. Olien udvindes fra hør planten, Linum usitatissium,’s frø, og denne plante findes flere steder i verdenen, men stammer oprindeligt fra Egypten. Den etårige plantes frø indeholder omkring 40 % olie, og helt op til 65 % af fedtet i denne olie består af alfalinolensyre (ALA). ALA omdanner kroppen på fornemste vis til eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA), og disse er faktisk nøjagtig de omega-3 fedtsyrer, fiskeolien er kendetegnet ved. Olien kan altså med fordel benyttes i stedet for fiskeolie, hvis dette er ønskeligt. Den eneste ting, du skal være opmærksom på, er at holde olien på køl, hvorfor den ikke bruges til madlavning, hvor olien opvarmes. Benyt den derimod til lækre salater eller som proteinpulver i eksempelvis smoothies. Mulighederne er mange, og heldigvis for det – olien kan hurtigt blive harsk, hvorfor det anbefales, at den anvendes indenfor en forholdsvis kort periode. Hørfrøolie er en simpel måde, hvorpå en stor del af dit daglige omega-3 behov dækkes.

Andre kilder til hørfrøolie:

Netdoktor:

Netdoktor: http://www.netdoktor.dk/kosttilskud/hvad_er_fiskeolie.htm

Bodylab: http://www.bodylab.dk/hoerfroeolie/