Koncentrer dig om at spise, når du spiser

Reklame

I en tid med mange skærme er det fristende at kigge på en, når du skal spise. Men det kan føre til overspisning og gør måltidet mindre socialt.

Mange af os har i dag en tendens til at sidde og lave alt muligt andet, mens vi spiser. Med mobiler, tablets og bærbare computere lige ved hånden kan du hurtigt komme til at sidde og tjekke nyheder på dr.dk, læse anmeldelser af casinoer på Casino-guide.dk eller måske endda lede efter nye opskrifter her på hurtigmums.dk. Men der er ingen af delene, der er nogen god ide. Når du spiser, bør du nemlig koncentrere dig om at spise og tale med de mennesker, som du spiser sammen med. Eller måske bare nyde maden – mindful eating.

I mange familier er måltiderne et vigtigt samlingspunkt for de travle mennesker, der udgør den. Med arbejde, uddannelse og hobbies kan det hurtigt blive svært at finde tid til at se hinanden og få talt sammen i løbet af dagen. Der er måltidet et oplagt afbræk fra alle de andre ting, du skal i løbet af dagen, hvor du kan få talt med din familie om, hvordan deres dag har været.

TV-spsining

Skærme ved bordet fører til overspisning

En anden vigtig grund til at lægge mobiler, tablets og computere langt væk og at slukke for tv’et, når du spiser, er, at du kommer til at overspise, hvis du sidder med dem. Når du koncentrerer dig om det, der sker på din skærm og ikke dit måltid, lægger du ikke mærke til, at din krop fortæller dig, at nu er den mæt. Du kan derfor komme til at spise alt for meget mad – og det kan føre til overvægt.

Et australsk studie fra 2014 har vist, at der er meget stor forskel på, hvor meget vi spiser, når vi sidder foran en skærm i forhold til, når vi sidder helt almindeligt ved et bord og spiser vores mad. Testpersonerne spiste markant mere, når de så på en skærm, end når de bare spiste helt almindeligt.

Skærmen kan hjælpe dig med at forhindre overspisning

Der går tyve minutter, fra du begynder at spise, til du kan mærke, at du er mæt. Hvis du spiser meget hurtigt, kan du dermed nemt komme til at spise for meget. Hvis du gerne vil prøve at spise mindre, handler det om, at du skal vente, til de tyve minutter er gået, så du faktisk kan mærke, om du er mæt. Men hvis der er mere mad tilbage, og du stadig er sulten, kan det være svært for dig at vente.

Der kan en skærm som en mobil, tablet, computer eller TV faktisk være en hjælp. Når du sætter dig ved skærmen, kommer du til at tænke på noget andet, end at du stadig er sulten. Det kan gøre, at det bliver nemmere at vente, til de tyve minutter er gået, og du kan mærke, om du skal tage noget mere mad, eller om du skal stoppe med at spise.

I det tidsrum giver det altså god mening, at du finder ud af, hvad du skal have til aftensmad i morgen, tjekker, om der er sket noget spændende ude i verden, eller undersøger, hvilken casinoside du skal spille på.

x