Dette er ikke en opfordring til at gå ekstrem på LCHF. Det er vigtig at tage alting med måde, og jeg skal være den første til at indrømme jeg ikke følger LCHF til punkt og prikke. Det sagt, så er der nogle rigtig interessante tanker i LCHF, og anbefalingen herfra er, at du lader dig inspirere af principperne. Det er meget fornuftige tanker og overvejelser der ligger til grund for Low Carb tilgangen til madverdenen. Filosofien bag LCHF tager udgangspunkt i noget så specielt som evolutionsteorien.

Sådan er du designet til at spise fra naturens hånd

Udviklingen af den menneskelige race har været i gang i millionvis af år. Mennesket har altid været jæger og samlere, og der vare meget få kulhydrater i vores kost. Det mennesket spiste fik vi fra jagt, fiskeri, og hvad der kunne samles i naturen. Kulhydratholdige retter som pasta, brød og kartofler var ikke en del af menneskets oprindelige kost.

For 10.000 år siden blev landbruget opfundet og er siden blevet udviklet til perfektion. Det er først i denne periode de kulhydratholdige madretter er kommet på bordet. Selvom 10.000 år er lang tid, så er det kort tid i evolutionen af racer, og den menneskelige races krop har langt fra tilpasset sig til kulhydratholdige kost fra landbruget, og med den industrielle revolutions forfining af landbrugsprodukterne.

I 80’erne kom begrebet fedtfattig for alvor på banen, og det var en ren hype. Problemet er blot, at når du spiser mindre fedt, så behøves du flere kulhydrater for at føle dig mættet. Dette var en kæmpefejltagelse og begyndelsen på den forfærdelige fedmeepidemi, som har hærget verden lige siden.

I dag har det vist sig at frygten for naturlig mad med naturlige fedtsyrer har været en katastrofal fejltagelse

Sukker og stivelse er problembarnet

Kulhydrater bliver omdannet til simple sukkerstoffer i tarmene, og derfra bliver sukkeret optaget i blodet og øger niveauet i blodsukker. Dette forhøjer produktionen af insulin hormonet, som er vores fedt opbevarende hormon. Insulin produceres i bugspytkirtlen. Store mængder af insulin forhindrer forbrændingen af fedt og beskytter og opbevarer overskydende næringsstoffer i fedtceller. Efter nogle få timer af indtag af store mængder insulin eller nogle gange kortere, så resulterer dette rigtig ofte i en oplevelse af manglende næringsstoffer i blodet. Sagt på almindeligt dansk, så begynder man at opleve sult og få cravings for noget sødt. Dette får rigtig mange folk til at spise igen, og så har vi problemet igen og det er tale om en rigtig ondskabsfuld spisecirkel, der fører til massive forøgelser af vægten på sigt.

Alternativet

blomkålspizza

Blomkålspizza

Et lavt indtag af kulhydrater holder blodsukkeret lavere og på et meget mere stabilt niveau med meget mindre mængder af insulin. Det vil sige, at fedtet frigives meget hurtigere fra dine fedtopbevarende hormoner, og dette øger derfor fedtforbrændingen. Det vil for de fleste føre til vægttab, og særligt de steder, hvor der ikke bør være ekstra ophobninger af fedt, som omkring maven.

Her på siden har vi en række forskellige retter, der går i god tråd med LCHF. For det første er der hele vores sektion om blomkålsretter, hvor særligt sidens opskrift på blomkålsris er ekstremt populær.

Her på siden forsøger vi så vidt muligt altid at have LCHF bud på opskrifter, som du for eksempel kan se i denne mørbradgryde , der traditionelt set ikke har meget med LCHF at gøre, men som en af Danmarks mest populære retter har vi valgt at tilføje en opskrift på LCHF mørbradgryde.

Spis til du er mæt

Der er en række forskellige kostomlægninger, der har fokus på at veje mad og tælle kalorier. LCHF tilgangen er noget anderledes. Hvis du ovenfor noterede dig, at problemet er at man gennem for store mængder sukker får alt for meget sult og snyder ens egen krop, så den alt for ofte er sulten. Det er helt centralt med LCHF, at du i langt højere grad mætter din krop gennem hvad du spiser. Derfor lyder rådet også at du skal fokusere på din sult og stoppe med at spise når du er mæt. På LCHF kost skal du lytte til din krop fremfor at tælle kalorier og veje din mad.

Print Friendly, PDF & Email