Så vigtig er arbejdsglæde

Annonce

Vi bruger de fleste af vores vågne timer på arbejdspladsen og med vores kollegaer, så vores arbejdsglæde er afgørende for vores livskvalitet i det hele taget, men der er faktisk mange flere grunde til, at arbejdsglæde og trivsel på arbejdspladsen er vigtig. 

For arbejdsgiveren

Din arbejdsgiver er interesseret i, at du kommer på arbejde og er produktiv. Hvis du som arbejdsgiver er interesseret i at skabe gode rammer for dine medarbejdere, så er det en god idé at have styr på kommunikationsudstyr, kontorartikler og IT. På Inconncect kan du læse mere om, hvordan du kan skabe gode fysiske rammer for dine medarbejdere. 

De helt grundlæggende rammer er vigtige for at medarbejderne føler, at man kan møde på arbejde og være produktiv. Stole og borde betyder også meget for ergonomi og fysisk velvære. Det er sender også et vigtigt signal til dine medarbejdere om, at deres velvære er en prioritet for arbejdspladsen.

Det er vigtigt for arbejdsgiveren, at trivslen er høj, fordi det fører til mindre sygefravær og mere produktive medarbejdere. Hvis medarbejderne føler sig trygge, så vil de også være i stand til at være mere kreative i idéudvikling. 

For teamet

Som team arbejder man tæt sammen. Man møder hinanden hver dag, og man er afhængig af hinanden til skabe arbejdsglæde. Et stærkt team løfter hinanden op, støtter og hjælper hinanden. Indimellem kan der komme splittelse på et team, hvor der er fraktioner, der ikke kan arbejde sammen, eller hvor medarbejdere ser hinanden som konkurrenter og ikke holdspillere.

Hvis medarbejderne individuelt ikke trives på arbejdspladsen, så vil det smitte af på hele teamet. Det psykiske samspil skal prioriteres, det kan man for eksempel gøre ved at prioritere arbejdstid til at være sociale og skabe bånd. 

For dig personligt

Helt åbenlyst så er arbejdsglæde og trivsel vigtigt for dig selv. Det frustrerende er dog, at det sjældent er noget, du kan gøre meget ved selv. Der er dog enkelte ting, du kan ændre.

Hvis du ikke trives på arbejdspladsen, så er det vigtigt, at du kommunikerer det til en leder. Hvis din leder ikke ved, at du mistrives, så kan de ikke hjælpe dig. Du skal ikke skamme dig over, at du ikke trives. Det er naturligt, og kan tit løses med få justeringer. Hvis du fortsætter i et dårligt arbejdsmiljø længe, og bare håber, at det går over, så vil du i værste tilfælde få alvorlige mentale problemer, der betyder sygemeldinger og mindre resistens. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs mere

Seneste opskrifter

Cookie indstillinger
x