Vegetarretter

Vegetarretter – hvad end du helt vil skippe kød i din kost, du vil skære ned for dit kødforbrug, eller du får gæster, som er er vegetarer, så kan du finde lækre retter til hverdag og fest herunder. Nogle af retterne er endda veganske, men andre indeholder animalske produkter, som æg, smør, ost og lignende.

Gå på opdagelse i udvalget herunder, og find rigtig mange nemme, lækre og sunde retter til vegetarer. Prøv opskrifterne, lad dig inspirere, og find din favorit.

 
 
 

Bagt pasta med broccoli og squash – Du kan sagtens servere rester, selvom du får gæster. I denne ret kan du komme alle mulige slags grøntsager, linser eller bønner – nå ja, og så selvfølgelig pasta. Du kan også komme kød i. Tilbered evt. to varianter, så der er noget til både vegetarer og kødspisere. Tjek opskriften, og få inspiration.

 
 
 

Bagte kartofler med vegansk fyld – Bagte kartofler kan serveres som tilbehør eller som en selvstændig ret. Vælg selv. Vælg også selv, om det skal være den hurtige metode i mikroovnen eller den lidt mere tidskrævende, men sikre, metode i bageovnen. Se billedet – skal den stå på bagte kartofler med vegansk fyld i aften?

 
 
 

Blomkålsfrikadeller – At bruge blomkålsris i frikadellerne i stedet for hakket kød er bare én af mange måde at lave vegetariske frikadeller på. Og det er lige nøjagtigt det, vi har gjort i opskriften her. Frikadellerne smager godt med f.eks. tomatsalat og persillesauce til.

 
 
 

Blomkålsgratin – Selvom gratin oprindeligt er et ord fra det franske køkken, så opfattes blomkålsgratin nok som en pære dansk ret, der går mange år tilbage. Gratiner er altid et hit både hos vegetarer og kødspisere. Opskriften du får her, er en vegetarisk variant, men ikke vegansk.

 
 
 

Blomkålstacos – Klassiske tacos kender de fleste nok. Sprøde tacoskaller med fyld af hakket oksekød, grøntsager og en dressing. I denne opskrift er det hakkede oksekød skiftet ud med blendede og krydrede champignoner, blomkål og valnødder, som er bagt i ovnen. Lyder det ikke lækkert? Du skulle tage at prøve den.

 
 
 

Burrito – Når madlavningen gerne må være lidt hurtigt overstået, er det denne ret, du skal byde på. I hvert fald hvis du vælger at købe tortillapandekagerne færdige i stedet for at lave dem selv. Men du får selvfølgelig også opskriften på hjemmelavede tortillaer.

 
 
 

Champignonsuppe – Cremet champignonsuppe med sprødt drys kan sagtens udgøre et hovedmåltid, hvis du serverer den med et godt brød til. Skal der være noget til både kødspisere og vegetarer, så kan du servere sprødt, drys i skåle – porreringe, løgtoppe, chiliflager, bacon, chorizopølse osv.

 
 
 

Chili sin carne – Den vegetariske/veganske udgave af chili con carne (chili med kød) er chili sin carne (chili uden kød). Det hakkede oksekød er her i opskriften udskiftet med quinoa, og ellers er mange af ingredienserne de samme. Men tjek selv opskriften ved at følge linket.

 
 
 

Falafler – Falafler kender de fleste – i hvert fald hvis de har bare den mindste kendskab til vegetar- og veganermad. De serveres som regel i selskab med salat og grøntsager samt i pitabrød eller majspandekager. Se billedet her, og tjek opskriften, så bliver du måske inspireret til andre måder at servere dem på.

 
 
 

Fattoush – Når du serverer salat som hovedret, så skal den være nærende, så den mætter godt. Det er fattoush, som er en bondesalat fra det libanesiske køkken. Det er en salat fyldt med lækre grøntsager, syrlig dressing og sprøde fladbrød i asymmetriske stykker. Retten er også vegansk.

 
 
 

Fyldte søde kartofler – Servér disse fyldte kartofler med en god salat til, og fyld kartoflerne med mættende veganske ingredienser, så får du en god og nærende hovedret. Det får du inspiration til i opskriften. Se også billedet her, og bliv fristet til en vegetarisk og vegansk ret.

 
 
 

Gazpacho – Suppen, der serveres kold, er perfekt til forret eller til tapas. Den kan serveres i små glas, hvis du servere den ved et arrangement, hvor folk skal stå op – f.eks. en reception. En lille, lækker appetitvækker, der også kan spises af både vegetarer og veganere.

 
 
 

Græskarsuppe – Supper lavet på græskar er ofte lidt sødlige i det. Derfor har suppen du finder opskriften på her fået lidt bagkant af chilipeber og peberfrugter. Det er en grundopskrift, så du kan selv ”fylde mere på”. Se også forslag til topping og pynt.

 
 
 

Grøntsagssuppe – Stop madspild! Smid ikke dine grøntsagsrester på kompostbunken eller i affaldsspanden til organisk affald. Brug dem hellere i denne suppe. Stokke og toppe ryger i gryden og bliver blendet til en fantastisk velsmagende suppe, der er vegetarvenlig.

 
 
 

Gulerodssuppe – Denne flot gule suppe smager lige så godt, som den ser ud. Der er to overraskende ingredienser i suppen – appelsin og kanel. Du får to varianter, når du klikker dig ind på opskriften. En med hvidløg og ingefær og en uden.

 
 
 

Hvidløgssuppe – Denne hvidløgssuppe er lækker og cremet. Der er selvfølgelig hvidløg i, men der er også flødeost med hvidløg i. Ud over opskriften på selve suppen, får du også en opskrift på lækre, sprøde og spicy brødcroutoner. En stærk suppe, du selv kan gøre endnu stærkere.

 
 
 

Kartoffel-porre suppe – Du synes måske, det lyder kedeligt med suppe kogt på kartofler, men denne er fyldt med smag fra porrer og hvidløg. Den har fået en cremet konsistens og endnu mere smag fra gorgonzola. Og alligevel er den fedtfattig. Den serveres med et stykke godt brød.

Kartoffelsuppe – I denne kartoffelsuppe er der også porrer. Derudover er der chili i, men det kan du selvfølgelig udelade, hvis du vil. Der er masser af smag i den alligevel fra hvidløg, ost, timian og revet muskat. Suppen er vegetarisk, men i opskriften får du også forslag til at komme kød i, hvis du ønsker det.

 
 
 

Kikærte curry – Her får du opskriften på en anderledes curry. Der er ingen kød i og heller ingen andre animalske produkter. Den kan derfor også spises af både vegetarer og veganer. Den er fyldt med proteiner fra kikærter, og så er der ikke sparet på krydderierne. Tjek opskriften på den aromatiske curry her.

 
 
 

Kikærtesalat – Umiddelbart tænker du måske, at de fleste salater er vegetariske. Og det kan du til dels have ret i. Men ikke alle salater indeholder så mange proteiner og er så mættende, som denne kikærtesalat, at du kan bruge den som en hovedret. Men du kan også bruge den som tilbehør.

Linsesuppe – Flot i farven og flot i smagen og hurtig at lave. Det bliver ikke meget bedre. Suppen er til trods for sin røde farve kogt på grønne linser. Der er ikke animalske produkter i, så den er ikke alene velegnet til vegetarer, men også til veganere.

 
 
 

Løgsuppe – Løgsuppe kan lyde både stærkt og kedeligt. Men tag ikke fejl. Denne løgsuppe har en mild og nærmest sødlig smag. Den har låg af brød og ost, som giver den en fantastisk finish. Du behøver ikke noget tilbehør – det hele tilberedes og serveres i portionsskåle.

 
 
 

Løgtærte – Den bedste tærte laver du selv – helt fra bunden. Det får du vejledning til i denne opskrift. Du får selvfølgelig og opskriften på fyldet, der skal i løgtærten – og det er andet end løg, men dog ingen kød. Til gengæld får du også opskriften på fransk løgtærte. Og der er kød i – nemlig bacon.

 
 
 

Majspandekager – Majspandekager kan fyldes med mange forskellige lækre ingredienser. Med kød eller uden kød. Her får du opskriften på selve pandekagen. Du får også forslag til fyld. Både den traditionelle kødsovs og de både veganske og vegetariske falafler.

 
 
 

Majssuppe med kartofler og squash – En fyldig og cremet suppe med masser af smag går du aldrig fejl i byen med. Retten du får opskriften på her kan spises af både vegetarer og kødspisere. Den er så propfyldt med velsmag, at kødspiseren med garanti ikke vil savne kød.

 
 
 

Minestronesuppe – I denne suppe kan du komme grøntsager af enhver slags. Så tøm grøntsagsskuffen og -kurven. Suppen bliver ikke blendet, så det er større stykker af grøntsager, du skal bruge. I opskriften her får du inspiration til, hvad du kan komme i din helt personlige minestrone.

 
 
 

Pastasalat med pesto – Pastasalater mætter så godt, at du kan spise den som en hovedret. Det gør den selvfølgelig på grund af pastaen. I denne variant er der også ærter, som også give en god mæthedsfornemmelse. Pastatypen er valgfri, så vælger du en uden æg, så kan veganer også spise med.

 
 
 

Pastasalat uden kød – Selvom der ikke er kød i denne pastasalat, kan den sagtens mætte nok til at være et hovedmåltid. Det kommer helt an på, hvilke andre ingredienser du kommer i pastasalaten. Og her er frit valg på alle hylder – bortset fra kødhylden, for så er det jo ikke pastasalat uden kød længere.

 
 
 

Rød linsesuppe – Denne linsesuppe er måske ikke specielt rød i farven, men den er lavet på røde linser. Flot er den, velsmagende er den, og den er også hurtigt lavet. Se det er hurtigmums! I opskriften får du forslag til flere ingredienser for en stærkere smag eller en endnu mere mættende suppe.

 
 
 

Rød linsesuppe – Denne linsesuppe er måske ikke specielt rød i farven, men den er lavet på røde linser. Flot er den, velsmagende er den, og den er også hurtigt lavet. Se det er hurtigmums! I opskriften får du forslag til flere ingredienser for en stærkere smag eller en endnu mere mættende suppe.

 
 
 

Rødbedesuppe – Russerne ved godt, at rødbeder er andet og meget mere end syltede rødbeder. Borsjtj! Den lækre russiske rødbedesuppe. Denne opskrift er en enklere variant. Den er lavet med ingefær, chili og søde kartofler – nå ja, og rødbede selvfølgelig. Du skulle tage at prøve den.

Rødbedetærte med gedeost – Her får du opskriften på en tærte, der er supersimpel at lave. Den er lavet på butterdejsbund – den kan du lave selv, men du kan også købe den færdig – og så er der rødbeder og gedeost på. To ingredienser, der er som skabt til at være i selskab med hinanden.

Samosa – Samosa er en mellemøstlig ret, der ligesom forårsruller og madpandekager kan fyldes med alt fra kødsovs til grøntsager og/eller begge dele. Her får du den klassiske opskrift med grøntsager, men du får også forslag til andre ingredienser, du kan komme i dine samosaer.

Skidne æg – Retten med det knap så indbydende navn, skidne æg, spises ofte kun til påske. Det er synd! For det smager skønt, hvis æg altså er med på listen over fødevarer. Skal du servere for både vegetarer og kødspisere, kan du servere små stykker ristet bacon til, som kødspiserne kan toppe retten med.

Soufflé – Souffléen er lidt i familie med gratinen og kan fyldes med mange forskellige ingredienser. Souffléen du får opskriften på her, indeholder pasta, løg og spinat. Soufflé er lidt sværere at lave end gratin, fordi den let falder sammen. Få gode råd til, hvor du undgår det.

Spinatlasagne – Lasagne fås i et hav af varianter. Den du får opskriften på her, er med spinat, løg, hvidløg og tomater, så den kan spises af vegetarer. Den kan spises, som den er, eller den kan serveres med en god salat, så den kan mætte i nogle flere maver.

Spinatpandekager – Spinat er sundt – det er spinatpandekager også. Og så ser de superflotte ud med deres grønne farve. Her får du en nem opskrift på spinatpandekager, og du får også forslag til, hvad du kan komme i dem. Er du vegetar, så brug køderstatning i stedet for hakket oksekød.

Stegte nudler – Stegte nudler er hurtig mad, billig mad, nem mad og velsmagende mad. Så bliver det ikke bedre. Du skal bruge nudler, noget salt, noget surt og så ellers hvad du har i køleskabet eller grøntsagskurven af grøntsager. Find inspiration her.

Suppe med svampe – I denne suppe kan du bruge alle slags spiselige svampe. De skal helst være friske, men du kan også supplere med tørrede, iblødsatte svampe eller frosne. Men retten er klimavenlig, hvis du bruger de ingredienser, der er angivet i opskriften.

Svampesuppe – Cremet og velsmagende er den svampesuppe, du får opskriften på her. Og serverer du den med et godt, groft stykke brød, er den også mættende nok til, at du kan servere den som et hovedmåltid. Og ellers egner den sig også glimrende til natmad, forret eller tapas.

Tabouleh – Tabouleh er en libanesisk bulgursalat, der er mættende nok til at være hovedingrediensen i hovedmåltidet. Du kan servere den sammen med f.eks. pommes frites, og den kan spises af både vegetarer og veganere, da der ikke er animalske produkter i overhovedet.

Tomatsuppe – Tomatsuppe er en klassiker, hvad enten du er kødspiser, veganer eller vegetar. Dog skal du huske at købe vegansk ost, hvis der skal ost i, til veganeren, og at du ikke kan bruge f.eks. tortellini hverken til veganeren eller vegetaren, da der er kød. Her får du opskriften på en supernem tomatsuppe.

Vegansk hokkaidosuppe – Denne suppe skal du prøve, hvad end du er veganer/vegetar eller ej. Den er superlækker og cremet. Som du kan se af billedet, bliver den serveret i et udhulet græskar. Til suppen serveres friterede salvieblade – dem bør du heller ikke snyde dig selv for. Mums!

Vegansk spinatbøf – Hvis det er vegansk, er det selvfølgelig også vegetarisk, og det er disse spinatbøffer. De er paneret i rasp og stegt i olie. Du får opskriften på en lækker peberfrugtsovs, som du kan servere til. Læs desuden mere om, hvordan du selv kan ”lave” veganske æg.

 Vegetar gratin – Gratin er nok en af de retter, de fleste kødspisere tyr til, når de første gang skal lave mad til en vegetar – måske kun lige overgået af suppe. Oftest er det blomkålsgratin, men i denne opskrift er der porrer og champignoner. En variant der mætter godt og smager fantastisk.

Vegetar pizza – Her får du opskriften på både en pizzabund og noget lækkert fyld, der er helt uden kød. Nødder, jordskokker, gedeost og persille giver en god og fyldig smag til pizzaen. Opskriften på pizzabunden kan du selvfølgelig bruge til andre pizzaer også.

Vegetarburger – Denne burger er lige så nem og hurtig at lave som en traditionel burger med en hakkebøf i. Den er lavet af køderstatning, der ligner hakket oksekød til forveksling. Og det tilberedes også lige sådan. Og burgeren har også det klassiske fyld – dog ikke bacon.

Vegetarisk bygotto – Denne opskrift på vegetarisk bygotto kan lynhurtigt laves om til en vegansk bygotto. Men det kan du se mere om i opskriften. Bygottoen her er fyldt med brune champignoner og har fået et drys grønt og lidt høvlet parmesan på toppen.

Flere vegetarretter på vej til dig!

Så er du kommet igennem alle de vegetarretter vi har til dig på siden her. Håber du har nydt dem! Men tro ikke vi lader dig sejle din vegetarsø selv. Der vil løbende komme flere vegetarretter her på HurtigMums, og dem vil du kunne finde lige her på denne side!

x