Bagte rodfrugter

 

Herligt tilbehør til aftensmaden

Bagte rodfrugter er herligt tilbehør. Det er sundt, det smager godt, det er nemt at lave, og så kan du få brugt de rodfrugter, der er til overs i posen, hvis du var nødt til at købe en pose blandede rodfrugter, fordi du skulle bruge et par rødbeder til rødbedesalat.

Få noget lækkert inspiration fra vores venner fra Gastrofun

bagte rodfrugter

Bagte Rodfrugter

Opskrift på bagte rodfrugter i ovn med balsamico og honning Du kan naturligvis bage rodfrugter ved blot at skære dem i mindre stykker, blande dem med olie og evt. dine favoritkrydderier og sætte dem i ovnen – ligesom når du laver kartofler i ovnen. Men nogle rodfrugter kan godt blive lidt kedelige af den behandling. Prøv i stedet fremgangsmåden herunder, og alle dine rodfrugter bliver velsmagende.
Ingen anmeldelser
Ret: aftensmad, Tilbehør
Samlet tid: 45 minutter
Sværhedsgrad: Let
Antal: 4 personer
Antal: 4 personer
Kalorier: 156kcal
Forfatter: Laust Kehlet

Ingredienser

  • 800 g blandede rodfrugter på billedet er der brugt pastinak, rødbede, gulerod og jordskok
  • 1 dl vand
  • 1 spsk. balsamicoeddike
  • 2 spsk. olivenolie
  • lidt friske eller tørrede krydderurter
  • 2 spsk. flydende honning
  • Salt og peber

Sådan gør du

  • Tænd ovnen på 200° C, over- og undervarme.
  • Skræl rodfrugterne, og skær dem i stave, skiver, halve eller både, som det passer ind i din menu. Kan du få fat i spæde gulerødder, kan du bage dem hele.
  • Pisk vand, balsamicoeddike og olivenolie sammen, og vend rodfrugterne i det.
  • Kom det hele i et ovnfast fad.
  • Drys hakkede, friske krydderurter eller tørrede krydderurter over.
  • Fordel honningen over rodfrugterne.
  • Sæt fadet med rodfrugter i ovnen, til rodfrugterne er gennembagte. Hvor lang tid det varer, er helt afhængig af, hvor store stykker du har skåret rodfrugterne ud i. Men et sted mellem 25 og 45 minutter. Stavene på billedet tog ca. 30 minutter. Vend rundt med en palet ind imellem.
  • Krydr med salt og peber, når der er ca. 5-10 minutter tilbage af bagetiden.

Noter

Bagte rodfrugter er herligt tilbehør. Det er sundt, det smager godt, det er nemt at lave, og så kan du få brugt de rodfrugter, der er til overs i posen, hvis du var nødt til at købe en pose blandede rodfrugter, fordi du skulle bruge et par rødbeder til rødbedesalat.
Du kan bage næste alle slags rodfrugter. Pastinakker, persillerødder, gulerødder – både de lilla, gule, røde, lyse og orange – jordskokker, rødbeder – og andre beder – selleri, løg, hvidløg, nå ja, og kartofler selvfølgelig. De bagte rodfrugter kan spises til alt fra bagt fisk, over engelsk bøf, til lammekølle.
De bagte rodfrugter serveres med det samme, evt. med et drys grønt eller lidt revet parmesan.

Næringsindhold pr. servering

Kalorier: 156kcal | Kulhydrat: 36g | Protein: 2g | Fedt: 1g | Mættet fedt: 1g | Flerumættet fedtsyre: 1g | Enkeltumættet fedtsyre: 1g | Kolesterol: 1mg | Natrium: 22mg | Kalium: 750mg | Fiber: 10g | Sukker: 10g | Vitamin C: 34mg | Calcium: 73mg | Jern: 1mg

Behold skrællen på

I starten af sæsonen er skrællen på rodfrugter tynd og fin. Så behøver du ikke skrælle rodfrugterne, men kan blot skrubbe dem rene. Det reducerer også mængden, for med skræl på behøver du ikke mere end 700 g rodfrugter til fire personer.

Bras rodfrugterne

Har du fået lavet for mange bagte rodfrugter, kan du gemme dem til frokosten i morgen – eller aftensmaden – og brase dem. Nøjagtigt som med brasekartofler. Gør det ved høj varme, men selvfølgelig uden at de branker, så får de lidt af deres sprødhed tilbage.

Du kan også bruge dem i biksemaden.

Galleri med de herlige rodfrugter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Opskrift Vurdering




Se også disse opskrifter

Cookie indstillinger
ANNONCE