Hindbærmarmelade

Når det kommer til marmelade, er hindbærmarmelade nok min favorit … eller faktisk kan jeg også godt lide appelsinmarmelade … og egentlig også havtornmarmelade … eller solbær. Okay, hjemmelavet marmelade er min favorit. Og hindbærmarmelade skal selvfølgelig også være hjemmelavet.

I juli, august og september er det sæson for hindbær. Nogle buske har torne, andre har ikke. Men uanset om de har torne eller ej, så er de stadig nemmere at plukke end stikkelsbær eller brombær for den sags skyld. Hvor buskens torne nærmest angriber dig, bare du er i nærheden af at plukke dens sorte, saftige bær. Men sådan en portion friskhøstede røde, bløde hindbær lige fra busken, det er nu en luksusspise i en klasse helt for sig.

Hindbærmarmelade

Men nu skal du jo ikke spise alle hindbærrene lige fra busken. Der skal også være bær nok til marmeladen.
0 fra 0 stemmer
Udskriv Pin Rate
Ret: Tilbehør
Køkken: Dansk
Forb. tid: 5 minutter
Tilb. tid: 10 minutter
Samlet tid: 15 minutter
Sværhedsgrad: Nem
Antal: 1 glas
Kalorier: 1231kcal

Ingredienser

  • 500 g friske hindbær – du kan også bruge frosne
  • 250 g rørsukker
  • 1 tsk. geleringspulver – eller efter anvisningen på emballagen
  • Lidt flydende atamon

Sådan gør du

  • Skyl hindbærrene grundigt, og tjek for larver og andre skadedyr.
  • Kom hindbær og rørsukker (gem et par skefulde til at blande geleringspulveret med) i en gryde, og bring det i kog under jævnlig omrøring. Der skal ikke væde ved.
  • Lad det hele simre i 5-7 minutter.
  • Bland geleringspulver med det resterende sukker, og tilsæt det under omrøring i den kogende hindbærmasse.
  • Lad det hele småkoge i et par minutter mere. Skum evt. marmeladen.
  • Smag til med sukker om nødvendigt.
  • Hæld hindbærmarmeladen i skoldede, atamonskyllede glas, og luk eller bind.

Noter

Hindbærmarmelade smager skønt i hindbærsnitter, i kartoffelkager, i roulade og i romkugler samt mange andre kager og i desserter – f.eks. hindbærmousse – men du kan også bare spise den på en bolle evt. oven på en skive ost. Du kan også bruge hindbær i smoothies og hjemmelavet is.

Næringsindhold pr. servering

Kalorier: 1231kcal | Kulhydrat: 310g | Protein: 7g | Fedt: 3g | Mættet fedt: 1g | Natrium: 9mg | Kalium: 755mg | Fiber: 33g | Sukker: 272g | Vitamin C: 131mg | Calcium: 125mg | Jern: 3mg

Hindbær er også glimrende til at blande med anden frugt – f.eks. brombær, boysenbær eller rabarber.

Hindbær – holdbarhed

Hindbær kan ikke holde sig særligt længe, efter de er plukket. Dog kan de holde sig i op til 3-4 dage, hvis du opbevarer dem på køl. Men de bliver hurtigt kedelige.

Til gengæld kan du fryse hindbær. Du skyller dem blot og kommer dem i fryseposer. Normalt siges det, at frugt kan holde sig i 10-12 måneder i fryseren, men jeg har altså nogle gange haft dem liggende i 1½ års tid uden problemer.

Det er ikke fordi frugten bliver sundhedsskadelig af at ligge længere tid i fryseren, men den kan få froskader, og det kan også gå ud over smagen. Så prøv at få brugt dine frosne hindbær inden næste års høst. Hvad er da også bedre end at hive en portion hindbær op af fryseren i februar måned og lave en god portion hindbærgrød. Eller i december og lave en hindbærsauce eller -kompot til risengrøden.

Denne tekst blev sidst opdateret den 18. juni 2020 16:58

Mark Jensen