Det er rigtig vigtigt at få spist en masse frugt og grønt. Det anbefalede kostråd er at få spist seks stykker frugt og grønt om dagen. Hvilket for nogle kan blive for kedeligt og ensformigt. Derfor er det blevet rigtig populært at anskaffe sig en juicemaskine til at blende frugt og grøntsager. Af denne trend er termer som ”en juicer” og ”at juice” også kommet. Tidligere er det blot blevet kaldt en juice- eller saftpresser. Ligegyldigt, hvad man kalder den, bliver den af mange brugt til at få deres daglig mængde frugt og grønt. Der findes grundlæggende to typer juicere, der begge har forskellige funktioner.

Den klassiske juicer

Den juicer, de fleste kender til i forvejen, er også den mest almindelige juicer. Den består af en presser og centrifuge, der kører ingredienser hurtigt rundt i høj fart. Herefter føres saften ud i en beholder og det overskydende pulp, altså det resterende frugtkød, sendes i anden beholder. Den høje fart gør, at det er meget hurtigt og simpelt at lave juice. Den kræver heller ikke meget at gøre rent, da delene blot kan sættes i opvaskemaskinen. Derudover er det også til dem, der godt kan lide deres juice uden meget frugtkød i.

På grund af den høje fart vil en del af vitaminerne også gå tabt i processen. Faktisk op til hele 25%. Under centrifugeringen bliver der også tilført en masse ilt, hvilket forkorter holdbarheden på juicen. Det anbefales derfor, at den drikkes samme dag. Samtidig gør den hurtige hastighed også, at der kommer meget overskydende skum, som hober sig op ved pulpbeholderen, hvilket gør, at den oftere skal skiftes.

Slowjuiceren

En slowjuicer har også en presser, men modsat den almindelige juicer, er der ingen centrifuge. Derfor er der ikke noget, der skal slynges rundt i høj fart. Der er i stedet tale om, at maskinen presser frugten til juice. Det gør naturligvis, at der er en masse frugtkød til overs. Som navnet antyder, tager det dog også længere tid at få lavet selve juicen, men til gengæld bevarer den vitaminer i langt højere grad. Det er kun omkring 5%, der forsvinder under presningen. Derudover kan den også holde et par dage længere, da den ikke får samme mængde ilt tilført, som hvis den var en centrifuge i.

Den kan dog ikke klare alle former for frugt og grønt, og det er en god idé, at skære frugten i mindre stykker, så den lettere kan kværne dem. Hvis man gerne vil udnytte grøntsager som broccoli, spinat og ingefær, er det derfor oplagt at vælge slowjuiceren, da den ikke kun bevarer vitaminerne, men også smagen. Ingefær, der smager af meget, kan også bruges i centrifugen, men det er ikke nødvendigvis med samme stærke smag.

En af de største forskelle mellem de to maskiner, er dog prisklassen. Den klassiske juicer, som også er den mest almindelig, er naturligvis en del billigere, da flere har sådan en. Slowjuiceren er dyrere, men hvis man gerne vil beholde smagen og vitaminerne, er det typisk den, der bliver valgt.

Print Friendly, PDF & Email

x