En arbejdsplads helt uden konflikter sker sjældent, men måden det bliver håndteret på er altafgørende for om konflikten bliver løst eller arbejdet på, eller den fuldstændig eskalere.
Konflikter kan medbringe en dårlig dominoeffekt uanset hvilken relation det er til, hvis det ikke bliver håndteret i optakten. Det kan betyde der kommer en dårlig stemning på arbejdspladsen, hvor flere bliver trukket med ind i konflikten.
Den interne arbejdstilgang er påvirket af konfliker der ikke bliver håndtereret, da det kan resultere i stress, mistrivsel, utilfredse medarbejdere og mindre effektivitet.
Potentielt kan det betyde opsigelser, hvis det sker gentagne gange.
Det er sjældent ønsket at dettte skal ske. Har du brug for hjælp med hvordan du kan nedtrappe konflikter i din virksomhed, og dermed blive mester i hvordan man tager sig af håndtering af konflikt. Hos Joblife kan du få rådgivning om hvordan ledelsen, kollegaer kan arbejde med forebyggelse af konfliker, samt hvordan man kan håndtere dem der allerede er opstået.
Få hjælp til dine konflikter på arbejdspladsen
Ud over at kontakte joblife, kan du få et par råd med på vejen både mpd forebyggelse samt hvordan man kan håndtere en allerede opstået konflikt.
Hele tanken er at konflikten ikke skal løbe op af konflikttrappen, eller udvikle sig til en konflikt hvor det bliver persinificeret, hvilket betyder det ikke længere handler om selve konflikten, men personerne indblandet samt deres dynamik.
Kommunikation er her nøglen for en god konflikthåndtering mellem begge parter, det er ofte en nødvendighed at få en mægler involveret der kan hjælpe med dialogen.
Målet findes i at kunne skabe en fælles konfliktforståelse, som vil resultere i håndtering af den nuværende samt fremtidige konflikthåndteringer.
Har du ikke styr på konflikthåndtering i din afdeling eller virksomhed som helhed, anbefaler vi at du sætter dig ind i hvordan du bedst kan forebygge disse strid i din virksomhed.