Porrer

Porrer er grove grøntsager. Porrer er rig på vitaminer som C-vitaminer og K-vitaminer. Videre indeholder porrer som magnesium, jern og kalium.

Traditionelt set er porrer vintergrøntsager, men nu kan de fås hele året rundt.

Du kan opbevarer porrer i køleskabet i op til 2 uger.

Porrer har en høj grad af kostfibre og mætter godt. Der får 38 kcal per 100 gram porrer.

Video: Sådan renser man porrer korrekt!

Nedenfor er der en guide til hvordan du renser porrer:

Her på siden finder du også en række retter med porrer. Dem kan du finde nedenfor, og der kommer løbende flere til.

Kartoffel-porre suppe

Kartoffel-porre suppe – Det er en af mine personlige favorit efterårs- og vinterretter. Denne opskrift er en fedtfattig variant af kartoffel porre suppe, og vi har kommet et pift af gorgonzola i, som giver en rigtig godt pift til den runde smag. Du kan naturligvis servere suppen med bacon, og find et rigtigt godt brød til. Gerne et fuldkornsflute eller lignende. Det tager cirka 40 minutter at lave denne kartoffel-porre suppe. Du kan finde opskriften på kartoffel-porre suppe ved at klikke på indledende link eller billedet af retten nedenfor.

kartoffel porre suppe

Porretærte

Porretærte er noget jeg laver til mig selv, når jeg er lækkersulten, og det ikke behøves at være så forfærdeligt usundt igen. Denne porretærte er lavet på butterdej, og den er lavet med bacon. Porretærten tager cirka 40 minutter at lave.  Du kan som du kan læse her, udskifte flere forskellige ingredienser i porretærten. Du kan finde opskriften på porretærte ved at klikke på det indledende link eller billedet nedenfor.

porretærte

Farserede porrer

Farserede porrer – Her får du en rigtig lækker ret, hvor der farseres med svinekød. Du kan se retten nedenfor, hvor der er et billede af farserede porrer. Server med kartofler og let kogte gulerødder og evt en hollandaise sauce.

farserede porrerDenne side bliver løbende opdateret.

Andet inspiration

Husk også du kan finde spændende andre temaer på HurtigMums. Nedenfor får du et par eksempler:

Østrigske retter – Her har vi sat fokus på det østrigske køkken, der i bund og grund er delt op i to meget forskellige retninger. Den ene retning er Wiener Konditor retningen. Østrig er en af de lande i verden, der har udviklet flest lækre kager. Den anden retning er bondemaden. Her er vi ovre i et mix af det tyske og italienske køkken.

Indiske retter – Her har vi fokus på det fantastiske indiske køkken. Du kan i dag finde rigtig mange indiske restauranter i Danmark, men der er egentlig ikke noget galt for selv at lave indiske retter. Her får du et indblik i det indiske køkken.

Kvikretter – her finder opskrifter der max tager 30 minutter at lave. Denne kategori er særdeles populær blandt vores travle besøgende, der ikke lige kan afsætte 2-3 timer til dagens aftenmad. At det er kvikretter betyder dog ikke det er usundt. Der er en ogd blanding af sunde og mindre sunde retter blandt vores kvikretter.

Blomkålsretter – En anden meget populær grøntsag er blomkål. Her kan du finde en oversigt over alle vores blomkålsretter. Uanset om du er ude efter en klassisk blomkålssalat eller en af de mere moderne retter som blomkålsgratin, blomkålsris eller blomkålspizza, så finder du det her.

Følg HurtigMums på de Sociale Medier!

Følg HurtigMums på de Sociale Medier!
x