I form i 2022? Fokuser på din kost!

Hvis man gerne vil ændre sin krop – enten af udseendemæssige årsager eller praktiske årsager (f.eks. blive stærkere pga. en sport eller hoppe på en slankekur), så hører man tit, at man skal fokusere både på træning og på kost. Så for at nå dit mål, er du nødt til at finde ud af, hvilken slags træning, du skal lave og hvilken slags kost du skal have.  

Hvilken slags træning er bedst til dig? 

Der er hovedsageligt to grupper af træning; styrketræning og konditionstræning. Konditionstræning er ofte forskellige former for løb eller cykling. Det kan man enten gøre i naturen eller i et center. Konditionstræning skal du lave for at komme i bedre form så du enten kan løbe længere eller hurtigere. Hvis du i stedet vil ændre på din muskelmasse eller styrke skal du i gang med noget styrketræning.

Styrketræning kan enten laves med egen kropsvægt, på maskiner eller med løsvægte. Alt efter dit niveau kan du tilpasse styrketræning, så det passer til dig. Man kan også sagtens styrketræne derhjemme i starten enten med kropsvægt eller med et par vægte. Med styrketræning fokuserer du på nogle forskellige muskelgrupper. Du kan f.eks. fokusere på din ben eller din overkrop. 

Når du har styr på din træning, skal du have styr på din kost. Nogle steder kan du bestille måltidskasser som passer til din træning, men det er også en rigtig god ide at sætte dig ind i, hvad din krop har brug for, og hvordan du skal få det. I forhold til at tage vægt på eller tabe vægt kigger man på kalorieindtag. Hvis du vil tabe dig, skal du spise færre kalorier end du forbruger og omvendt hvis du gerne vil tage på i f.eks. muskelmasse.  

Den kostplan der passer til dig 

Hvis du styrketræner og gerne vil se gode resultater findes der mange forskellige kostplaner osv. rundt om på nettet. Her kigger man i hovedreglen på et kalorieoverskud på 500 kalorier om dagen. Man kigger desuden på indtaget af proteiner, kulhydrater og fedtkilder. Det er vigtigt at vide, at når man snakker om et kalorieoverskud eller en andel af f.eks. proteiner, man mindst skal indtage, at man også kan indtage for meget, og det er her, at overskuddet lagres som fedt, hvis kroppen for mere end den kan omdanne til muskelmasse.  

Det er også vigtigt at vide, at man ikke behøver at begrænse sig. Hvis man virkelig elsker brun sovs og kartofler, skal man ikke afholde sig fra at spise det, man skal blot spise med måde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs mere

Seneste opskrifter

Cookie indstillinger
x