Kogte majs

Kogte majs er lækkert, saftigt tilbehør og kan spises til et utal af retter. Du kan selvfølgelig vælge at købe majs på dåse eller fra frost – det er i hvert fald nemmere for børn at spise. Men det at sidde og gnave af en hel kolbe, det kan altså noget. Men de skal selvfølgelig tilberedes først. Og det får du opskriften på herunder.

Der er flere måder, du kan tilberede majskolber på. Du kan f.eks. lave grillede majskolber. Det er jo trods alt på den årstid, hvor de fleste af os hiver grillen frem, at det er sæson for majskolber. Men du kan også komme dem i ovnen eller i mikroovnen. Eller du kan stege dem, dampe dem eller koge dem.

kogte majs

Kogte majs

Forb. tid: 2 minutter
Tilb. tid: 15 minutter
Samlet tid: 17 minutter
Ret: Tilbehør
Antal: 4 personer
Kalorier: 149kcal
Forfatter: Beate Grandahl
Overordnet set findes der to typer majs. Fodermajs og sukkermajs. Det er oftest sidstnævnte, vi bruger i madlavningen. De er knap så grove at fordøje og er også – som navnet antyder – sødere end fodermajs. Men du kan godt spise fodermajs. Her kan det give en smagsmæssig fordel, hvis du kommer sukker i kogevandet.

Ingredienser

  • 4 majskolber
  • 40 g smør
  • Salt

Sådan gør du

  • Fjern bladene og de grønne tråde, der sidder mellem bladene og majskolben.
  • Kog majskolberne møre i letsaltet vand i ca. 15 minutter – afhængig af dine præferencer for, hvor meget bid der skal være i dem.
  • Tag majskolberne op af vandet, lad dem dryppe af – eller tør dem med et rent viskestykke eller med et stykke køkkenrullepapir – og servér straks med smør og evt. ekstra salt.

Nutrition

Kalorier: 149kcal | Kulhydrat: 17g | Protein: 3g | Fedt: 9g | Mættet fedt: 5g | Flerumættet fedtsyre: 1g | Enkeltumættet fedtsyre: 2g | Transfedtsyre: 0.3g | Kolesterol: 22mg | Natrium: 78mg | Kalium: 245mg | Fiber: 2g | Sukker: 6g | Vitamin C: 6mg | Calcium: 4mg | Jern: 0.5mg
Har du prøvet opskriften Fortæl os om resultatet

Personligt synes jeg bedre om dampede majskolber. Men det kræver, du har en dampkoger eller en dampindsats af en art, som kan rumme majskolberne, som jo har en vis størrelse, og derfor fylder en del – i hvert fald hvis du skal lave flere af dem på en gang.

Hvis du vil dampe majs, skal de have lidt længere tid, end når de koges i en gryde.

Forkort kogetiden for majs

Hvis det skal gå lidt stærkere, kan du skære hver majs i tre eller fire stykker. Så kan du halvere kogetiden. Og de bliver også nemmere at håndtere. Derudover er det jo ikke sikkert, at alle kan spise en hel majskolbe, og så kan der jo gå en del til spilde.

Men vær opmærksom på, at sådan nogle rå majskolber de er rimeligt hårde. Så der skal en skarp kniv og nogle gode muskler til.

Sådan fjerner du nemt blade og tråde fra majskolber

Nogle gange kan blade og tråde godt være lidt genstridige at få af majskolberne. Men prøv at tilberede majskolberne i mikroovnen i 4-5 minutter, tag dem ud, og skær bunden af. Tryk nu kolben ud af bladene fra spidsen af majskolben som en pop up-is. Så har du en majskolbe lige klar til at smøre med smør og drysse med salt, og så er den serveringsklar. Det er supernemt.

Sidst opdateret: 4. august 2023
Picture of Beate Grandahl

Beate Grandahl

Beate Grandahl, uddannet kostvejleder, ihærdig forkæmper for at stoppe madspild og vild med at kaste sig over nye opskrifter i køkkenet.
5 from 1 vote (1 rating without comment)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering




Se også disse opskrifter