Pilaf

Pilaf er oprindeligt en ret – eller tilbehør – der bliver tilberedt af langkornede ris. Den har sin oprindelse i Tyrkiet, men spises mange andre steder i verden også. Mange steder laver man den også af bulgur i stedet for ris.

Nogle kalder retten for rispilaf – altså kun når den ikke er lavet af bulgur – men det er sådan lidt dobbeltkonfekt. For navnet pilaf stammer fra det tyrkiske pilav, som betyder ris. Så rispilaf er ris med ris på.

pilaf

Pilaf – opskrift

Forb. tid: 5 minutter
Tilb. tid: 35 minutter
Samlet tid: 40 minutter
Ret: Forret
Antal: 4 personer
Kalorier: 243kcal
Forfatter: Beate Grandahl
Jeg holder mig til pilaf, og jeg holder mig også til ris. Denne opskrift er nem, men den tager selvfølgelig den tid, det nu tager at få ris bløde og lækre.

Ingredienser

  • dl langkornede ris – jeg bruger brune ris, også kaldet fuldkornsris. De både mætter og smager godt, men skal have lidt længere tid end hvide ris.
  • ½ løg
  • 1 spsk. olivenolie
  • 4-4½ dl hønsebouillon
  • hakket grønt – f.eks. toppen af forårsløg


Sådan gør du

  • Skyl risene, og lad dem dryppe af i en si, hvis du bruger ris, der skal skylles. Det kan du se på emballagen. Brune ris skal ikke skylles.
  • Skær det halve løg i tern.
  • Varm olien i en sauterpande ved medium varme, tilsæt løgene, og lad det simre, til løgene er gennemsigtige og bløde.
  • Tilsæt ris, rør rundt, og lad det hele simre, til spidsen på risene er gennemsigtige, og risene dufter en anelse ristede. Husk at røre ofte.
  • Hæld bouillonen ved, og bring det i kog.
  • Skru ned for varmen, læg låg på, og lad det hele simre i 15-18 minutter – lidt mere, hvis du bruger brune ris.
  • Tjek om al væske er absorberet af risene, og at risene er bløde. Hvis ikke så kog lidt længere tid. Tilsæt evt. lidt vand, hvis det er nødvendigt.
  • Fjern panden fra varmen, og lad den stå med låg på i endnu 5-10 minutter.
  • Rør rundt med en gaffel, og hæld risene i serveringsskålen. Bland evt. lidt grønt i. Nu er din pilaf klar til servering.

Noter

Smager godt til f.eks. beyti kebab.

Nutrition

Kalorier: 243kcal | Kulhydrat: 52g | Protein: 5g | Fedt: 1g | Mættet fedt: 1g | Flerumættet fedtsyre: 1g | Enkeltumættet fedtsyre: 1g | Kolesterol: 2mg | Natrium: 421mg | Kalium: 112mg | Fiber: 1g | Sukker: 1g | Vitamin C: 1mg | Calcium: 25mg | Jern: 1mg
Har du prøvet opskriften Fortæl os om resultatet

Beate Grandahl

Beate Grandahl

Beate Grandahl, uddannet kostvejleder, ihærdig forkæmper for at stoppe madspild og vild med at kaste sig over nye opskrifter i køkkenet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering




Se også disse opskrifter

Cookie indstillinger
Annonce