Spis dig til bedre nattesøvn

Sponsoreret indlæg

Der er en del, der påvirker hvordan vi sover om natten. Søvnen er hellig og en del af vores hverdag vi bør tage meget alvorlig. At sove godt er nemlig en ulitmativ del af at have energi og overskud i hverdagen. Men hvordan får man det optimale ud af sin søvn, og hvordan kan man arbejde på at falde hurtigere i søvn om aftenen. Læs alt om søvn og se mange forskellige test af senge, der påvirker søvnkvaliteten hos bedsteseng.dk. I denne artikel kigger vi dog på, hvordan man kan spise sig til en bedre søvn, og hvilke ting man skal undgå i sin kost, hvis man vil undgå søvnløse nætter. Derudover fortæller vi om vigtigheden af, at man spiser sund og variende kost, samt hvorfor det er en god idé at have noget i maven, når man skal sove. Læs derfor med i denne artikel, hvis du også gerne vil have tips og inspiration til, hvordan man sover bedre om natten. Der er nemlig simple ting man kan implementere i sin hverdag, for at få en bedre nattesøvn.

Spis sund og variende kost, så du får dine vitaminer

Første trin er ligeså vigtig for søvnen, som for resten af helbredet. Det er vigtigt, at man spiser en sund og variende kost, der både tæller grøntsager, proteiner og sunde fedtstoffer. På den måde får kroppen de vitaminer den skal bruge til at fungere, og det bliver nemmere for den at indstille sig på at sove. Desuden bliver kvaliteten af søvnen også bedre, hvis hjernen får alle sine vitaminer og kan fokusere bedre på daglige aktiviteter. Hvis man brænder igennem i løbet af dagen og får brugt sin energi i løbet af dagen, er det nemmer for kroppen at falde til ro om aftenen. På denne måde kan man altså spise sig til en bedre nattesøvn, hvis man indtager en sund og variende kost, der indeholder den anbefalede mænger protein, fedt og kulhydrater – samt tilfører forskellige gode vitaminer, så hjernen fungerer bedre.

Dette skal du undgå i din kost

Der er også fødevarer du bør holde dig langt væk fra, hvis du ønsker en god og kvalitetsrig søvn om natten. Det er specielt fødevarer, som indeholder store mængder koffein og sukker, der er skadelige for søvnkvaliteten. Det vil sige kaffe, energidrik, sodavand og andre væsker, der indeholder store mængder koffein og sukker. Hvis man indtager for meget af dette, er der større sandsynlighed for, at man har sværre ved at falde i søvn om aften. På den måde får man færre effektive søvntimer og mindre overskud til den efterfølgende dag. Derfor så udskift sodavanden med vand, hvis du skal drikke noget i løbet af din dag. Det er også langt sundere i det lange løb og ikke nær så fedende og afhængighedsskabende

Sørg for, at du er mæt når du skal sove

Sidste tip er ren psykologi, og handler om at have mad i maven, når man skal sove. Hvis basale behov som varme, sult og ro er tilfredsstillet er det ligeledes lettere for kroppen at falde til ro. Derfor er det en god ide, at spise en sund snack inden man går i seng, hvis man føler sig sulten.

Denne tekst blev sidst opdateret den 19. august 2020 11:30

Laust