Grillede grøntsager

Grillede grøntsager – Når nu du alligevel har tændt op i grillen, og der er rigelig plads ved siden af bøfferne og pølserne, hvorfor så ikke grille grøntsager også? Tit klargøres grøntsagerne inde i køkkenet, men prøv at skifte den traditionelle salat ud med grøntsager, der er grillet.

Men hvad kan du grille? Ca. alt! Stort set. De mindste grøntsager skal nok lige i en grillbakke eller på et spyd, men derudover er der ingen grænser. Du kan grille asparges, majs, spidskål eller lave grillede tomater. Ja, du kan sågar komme kartofler på grillen.

Få evt lidt ekstra inspiration til aftensmaden

Her hvordan det ser ud før:

Grillede grøntsager før billede
Grillede grøntsager efter

Og her hvordan grøntsagerne ser ud efter op til 7 minutter i varmen:

Grillede grøntsager – opskrifter

Herunder får du opskrifter på tre slags, populære grillede grøntsager. Det er også tre af mine favoritter. Det drejer sig om grillet spidskål, grillede aspargeser og grillede peberfrugter.

Grillede grøntsager efter

Grillet spidskål

Forb. tid: 5 minutter
Tilb. tid: 7 minutter
Ret: Grill
Antal: 4 personer
Kalorier: 61kcal
Forfatter: Beate Grandahl
Spidskål bliver tit brugt som hvidkål – i en stuvning, i coleslaw eller i en salat, men spidskål smager så lækkert, når det lige får lidt stegeskorpe.

Ingredienser

Sådan gør du

  • Skær det nederste af stokken af spidskålen, og fjern de yderste, grove blade.
  • Pil skalotteløget, og hak det fint.
  • Skær spidskålen over på langs to gange – altså i kvarter. Lad stokken blive siddende, så den kan holde sammen på hvert enkelt stykke.
  • Pensl begge skæreflader på alle spidskålsstykkerne med olie.
  • Grill spidskålsstykkerne ved direkte varme i 5-7 minutter på hver side. Flyt dem evt. over på indirekte varme, hvis du synes, de får for mørk en stegeskorpe.
  • Læg den grillede spidskål på et fad, og riv citronskal jævnt fordelt over den, og drys med flager af chilipeber, det hakkede skalotteløg samt salt og peber.

Nutrition

Kalorier: 61kcal | Kulhydrat: 14g | Protein: 3g | Fedt: 1g | Mættet fedt: 1g | Flerumættet fedtsyre: 1g | Enkeltumættet fedtsyre: 1g | Natrium: 42mg | Kalium: 407mg | Fiber: 6g | Sukker: 8g | Vitamin C: 84mg | Calcium: 93mg | Jern: 1mg
Har du prøvet opskriften Fortæl os om resultatet
Grillede grøntsager efter

Grillede hvide asparges

Forb. tid: 5 minutter
Tilb. tid: 7 minutter
Samlet tid: 12 minutter
Ret: Grill
Antal: 4 personer
Kalorier: 14kcal
Forfatter: Beate Grandahl
I denne opskrift har jeg brugt hvide asparges, men du kan sagtens bruge grønne. De er også lidt nemmere at have med at gøre, da de ikke skal skrælles.

Ingredienser

  • 4-8 hvide aspargeser – afhængig af størrelse
  • 3 spsk. olivenolie + lidt til grillen
  • 3 spsk. citronsaft
  • Revet skal 1 økologisk citron
  • 1 spsk. frisk hakket estragon
  • 1 lille håndfuld valnøddekerner

Sådan gør du

  • Skræl aspargeserne, og knæk den nederste træede del af.
  • Bland olie, citronsaft, citronskal og estragon.
  • Krydr med salt og peber.
  • Hak valnøddekerne.
  • Pensl grillristen med lidt olie, og grill aspargeserne i nogle få minutter, til de har taget farve og er blevet en anelse bløde – vend undervejs.
  • Læg aspargeserne på et fad, hæld dressingen over, og drys med hakkede valnøddekerner.

Nutrition

Kalorier: 14kcal | Kulhydrat: 1g | Protein: 1g | Fedt: 1g | Mættet fedt: 1g | Flerumættet fedtsyre: 1g | Enkeltumættet fedtsyre: 1g | Natrium: 1mg | Kalium: 38mg | Fiber: 1g | Sukker: 1g | Vitamin C: 1mg | Calcium: 8mg | Jern: 1mg
Har du prøvet opskriften Fortæl os om resultatet
Grillede grøntsager efter

Grillede peberfrugter

Forb. tid: 5 minutter
Tilb. tid: 7 minutter
Samlet tid: 12 minutter
Ret: Grill
Forfatter: Beate Grandahl
Grillede peberfrugter er nemme at lave. De kan spises som tilbehør, som de er, de kan bruges i en salat eller i en suppe, eller du kan marinere dem.

Ingredienser

  • Peberfrugter – evt. snackpeber
  • Lidt olivenolie til grillen
  • Salt

Sådan gør du

  • Skyl og tør peberfrugterne.
  • Skær dem over i to eller tre dele på langs, og fjern stok, kerner og de hvide ”vægge”.
  • Smør grillristen med lidt olie, og læg peberfrugten med skindsiden nedad over direkte varme.
  • Vend efter et par minutter, og grill også den anden side, til den får lidt farve.
  • Drys med salt.

Noter

Du kan også grille dem, til skallen er helt sort og så fjerne den inden videre tilberedning.
Har du prøvet opskriften Fortæl os om resultatet

Få evt. lidt ekstra ideer til aftensmaden

Beate Grandahl

Beate Grandahl

Beate Grandahl, uddannet kostvejleder, ihærdig forkæmper for at stoppe madspild og vild med at kaste sig over nye opskrifter i køkkenet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering




Se også disse opskrifter