Grønkålssalat med æbler

Grønkålssalat – Grønkål er noget af det sundeste du kan byde din krop. Mange tænker nok straks på grønlangkål eller stuvet grønkål, og bevares grønkålen er da stadig sund, men det er al den fløde du tilsætter ikke.

Spis i stedet grønkålen rå, så får du alle de sunde og nærende fibre, vitaminer og alle de andre gode næringsstoffer som grønkål indeholder.

Salat med grønkål

Lav en lækker grønkålssalat. Den kan serveres til alle mulige retter – kogte som stegte. Faktisk kan du servere grønkålssalat til alt hvad du ville have serveret den stuvede grønkål eller grønlangkål til fx glaseret skinke.

Du kan komme alt muligt i salaten hvad du synes smager lækkert til grønkål. Æbler, nødder, granatæble, appelsin. Lav også en god dressing til at ”bløde” grønkålen lidt op med, men har du fået en ny, frisk grønkål lige fra marken eller haven, så er det ellers ikke nødvendigt, for så er grønkål sprød og lækker at tygge i.

Groenkaalssalat

Grønkålssalat med æbler og mormordressing

Her får du en opskrift på en grønkålssalat med æbler og mormordressing. Godt nok er der også fløde i mormordressingen – ligesom i grønlangkålen – men det er minimalt i forhold til.
5 fra 1 stemme
Ret: Salat
Keyword: grønkålssalat, mormordressing
Forb. tid: 15 minutter
Tilb. tid: 1 time
Samlet tid: 1 time 15 minutter
Antal: 4 personer
Kalorier: 36kcal

Ingredienser

  • Grønkål – et par gode håndfulde i hakket tilstand pr. person
  • ½ æble pr. person

TIl dressingen skal du til fire peroner bruge

Sådan gør du

  • Skyl grønkålen grundigt, og hak den fint – brug ikke stilken, den er bedre kogt.
  • Skær æbler i tern – dryp evt. med lidt citronsaft, så bliver de ikke så hurtigt brunlige i farven.
  • Bland grønkål og æbler i en skål.
  • Pisk sukker og citron sammen med fløden. Hvis du vil have en lidt tyk dressing, skal du piske til fløden begynder at tykne.
  • Hæld dressingen over grønkål og æbler, og lad grønkålssalaten trække i en times tid inden den serveres.
  • Husk, du kan fryse grønkål ved først at hakke den og blanchere den i et par minutter. Se flere salater her.

Næringsindhold pr. servering

Kalorier: 36kcal | Kulhydrat: 4g | Protein: 1g | Fedt: 2g | Mættet fedt: 1g | Kolesterol: 9mg | Natrium: 3mg | Kalium: 24mg | Fiber: 1g | Sukker: 3g | Vitamin C: 1mg | Calcium: 4mg

Interessante facts om grønkål:

  • Der er meget få kalorier i grønkål. Lavt fedtindhold. Højt fiberindhold.
  • Masser af K-vitaminer og anthocyaniner, hvilket er godt for koncentration og den generelle mentale funktion. Skulle være gode til at forebygge Alzheimers og demens. (Rødkål er faktisk bedre end grønkål her)
  • Grønkål kan sagtens bruges til en detox kur med den høje grad af vitamin C og sulfur
  • Har kræft begrænsende indhold som lupeol, sinigrin og sulforaphane
  • Et godt husråd er lav en forbinding med koldt kål mod hovedpine, eller lav en grønkålsjuice mod hovedpine… og ja det virker også på hovedpine fra tømmermænd 🙂

Kilde: Care 2 Healthy Living

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Følg HurtigMums på de Sociale Medier!

Følg HurtigMums på de Sociale Medier!

pinterestinstagramyoutube

4 reaktioner

  1. kan du ikke give en god opskrift på hakkebøffer – jeg synes de bliver lidt tørre

    med den lave fedt% vi bruger i dag

    1. Hej Lis
      Nu ved jeg ikke, hvor høj – eller lav – en fedt% du bruger, når du laver hakkebøffer. Personligt ville jeg aldrig lave hakkebøf af hakket kød med en fedt% lavere end 8-14 % og gerne endda højere. Hakket oksekød med lav fedt% er fint til millionbøf, kødsovs, lasagne og lignende. Endvidere skal hakket kød til hakkebøf altid æltes rigtig godt sammen, så hver bøf får presset luften ud af sig, og kødet og fedtet bedre kan forenes. Men overdriv ikke. Du kan se vores opskrift på hakkebøffer her.

  2. Tilføj hakkede rå kartofler eller champignons eller blendede løg, så bliver de mere saftige

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering




Se også disse opskrifter

Cookie indstillinger
x