Grønkålssalat – Grønkål er noget af det sundeste du kan byde din krop. Mange tænker nok straks på grønlangkål eller stuvet grønkål, og bevares grønkålen er da stadig sund, men det er al den fløde du tilsætter ikke.

Spis i stedet grønkålen rå, så får du alle de sunde og nærende fibre, vitaminer og alle de andre gode næringsstoffer som grønkål indeholder.

Salat med grønkål

Lav en lækker grønkålssalat. Den kan serveres til alle mulige retter – kogte som stegte. Faktisk kan du servere grønkålssalat til alt hvad du ville have serveret den stuvede grønkål eller grønlangkål til fx glaseret skinke.

grønkålssalat

Grønkålssalat med æbler

Du kan komme alt muligt i salaten hvad du synes smager lækkert til grønkål. Æbler, nødder, granatæble, appelsin. Lav også en god dressing til at ”bløde” grønkålen lidt op med, men har du fået en ny, frisk grønkål lige fra marken eller haven, så er det ellers ikke nødvendigt, for så er grønkål sprød og lækker at tygge i.

Grønkålssalat med æbler og mormordressing

Her får du en opskrift på en grønkålssalat med æbler og mormordressing. Godt nok er der også fløde i mormordressingen – ligesom i grønlangkålen – men det er minimalt i forhold til.

Du skal bruge

  • Grønkål – en par gode håndfulde i hakket tilstand pr. person
  • ½ æble pr. person

Til dressingen skal du til fire personer bruge

  • 4-5 spsk. citronsaft – friskpresset
  • 2-3 tsk. sukker
  • ¼ dl piskefløde

Gør sådan her

  1. Skyl grønkålen grundigt, og hak den fint – brug ikke stilken, den er bedre kogt.
  2. Skær æbler i tern – dryp evt. med lidt citronsaft, så bliver de ikke så hurtigt brunlige i farven.
  3. Bland grønkål og æbler i en skål.
  4. Pisk sukker og citron sammen med fløden. Hvis du vil have en lidt tyk dressing, skal du piske til fløden begynder at tykne.
  5. Hæld dressingen over grønkål og æbler, og lad grønkålssalaten trække i en times tid inden den serveres.

Husk, du kan fryse grønkål ved først at hakke den og blanchere den i et par minutter. Se flere salater her.

Forberedelsestid: 15 minutter

Tilberedningstid: 1 time

Interessante facts om grønkål:

  • Der er meget få kalorier i grønkål. Lavt fedtindhold. Højt fiberindhold.
  • Masser af K-vitaminer og anthocyaniner, hvilket er godt for koncentration og den generelle mentale funktion. Skulle være gode til at forebygge Alzheimers og demens. (Rødkål er faktisk bedre end grønkål her)
  • Grønkål kan sagtens bruges til en detox kur med den høje grad af vitamin C og sulfur
  • Har kræft begrænsende indhold som lupeol, sinigrin og sulforaphane
  • Et godt husråd er lav en forbinding med koldt kål mod hovedpine, eller lav en grønkålsjuice mod hovedpine… og ja det virker også på hovedpine fra tømmermænd 🙂

Kilde: Care 2 Healthy Living

Følg HurtigMums på de Sociale Medier!

Følg HurtigMums på de Sociale Medier!
Print Friendly, PDF & Email
Anmeldelse
recipe image
Navn på opskrift
Grønkålssalat med æbler
Kok:
Udgivet den
Forberedelsestid
Tilberedningstid
Samlet tidsforbrug
Gennemsnitlig karakter
4.51star1star1star1star1star Based on 7 Review(s)

x