Grønkål er noget af det sundeste, du kan komme i munden og i maven. Det har sæson fra oktober til marts måned – det er halvdelen af året. Grønkål kan holde i op til tre uger i køleskabet, men det kan også fryses, hvis du blancherer den i et par minutter og hakker den inden, du kommer den i fryseren. Så der er ingen undskyldning for ikke at spise grønkål hele året.

Grønkål er så sundt, fordi det indeholder fibre, antioxidanter, B-, C- og K-vitamin samt folat, kalcium, jern, zink og jod. Derfor skal du bruge grønkål til andet end bare grønlangkål til jul, stuvet grønkål eller grønkålssuppe en gang i løbet af vinteren, fordi nu skal familien altså også til at være sund.

Grønkål kan bruges som tilbehør til mange retter og på mange måder. Du kender sikkert allerede grønkålssalat, men du kan også lynstege grønkålen på panden eller blande den i flødekartofler.

grønkål

Grønkål opskrift

Du kan også lave dette lækre tilbehør – kartofler og grønkål i pande. Den kan serveres til stort set alt, hvad du ville servere kartofler og sovs til.

Ingredienser til tilbehør til 4 personer

  • 700 g kartofler
  • 150 g frisk grønkål
  • 1½ dl cremefraiche eller andet surmælksprodukt, der kan tåle opvarmning uden at skille
  • 125 g revet ost
  • ½ dl klippet purløg
  • Salt og peber

Fremgangsmåde

  1. Skræl kartoflerne, og kog dem møre i usaltet vand. Evt. kan du skære dem i mindre stykker, så de koger hurtigere.
  2. Hæld vandet fra – gem 2 dl – og stil gryden tilbage på den varme kogeplade, så kartoflerne dampes tørre.
  3. Skær kartoflerne i mindre stykker – tykke skiver eller halve, som det passer dig bedst – hvis du ikke allerede har gjort det.
  4. Hak grønkålen, og kom den i en pande sammen med kartoflerne, cremefraichen og halvdelen af det gemte kartoffelvand.
  5. Bring det i kog, og kog ved jævn varme og under omrøring i ca. 5 minutter.
  6. Tilsæt ost og lidt salt og peber.
  7. Kog i endnu et par minutter, og tilsæt evt. mere kartoffelvand, hvis du synes.
  8. Smag til med salt og peber, og top med et drys purløg.

Må man genopvarme grønkål?

Det er stadig en myte, at du bliver syg, hvis du genopvarmer retter med grønkål i. Det ville også være synd, for der er ikke noget, der smager så godt som grønkålssuppe på andendagen – ikke engang grønkålssuppe på førstedagen.

Årsagen til at mange ikke tør opvarme grønkål, spinat, persille eller andre bladgrøntsager, er, at bakterier kan danne nitrit i disse grøntsager. Og nitrit nedbrydes ikke ved opvarmning.

Sørg i første omgang for at skylle alt jord og urenheder af grønkålen, inden du tilbereder den. Det gælder alle slags grøntsager. Jordbakterier er sundhedsskadelige og kan overleve opvarmning.

Når der er rester, så få det sat på køl med det samme, så nedkølingen ikke tager mere end 3 timer i alt. Rester skal altså være helt kolde senest 3 timer efter, maden er færdiglavet.

Når retten skal genopvarmes, skal du sørge for, at den bliver varmet ordentligt igennem og har en temperatur på mindst 75° C.

Disse regler er i øvrigt også gode at overholde ved genopvarmning af al anden mad.

 

Forberedelsestid: 15 minutter

Tilberedningstid: 35 minutter

Print Friendly, PDF & Email
Anmeldelse
recipe image
Navn på opskrift
Grønkål
Udgivet den
Forberedelsestid
Tilberedningstid
Samlet tidsforbrug
Gennemsnitlig karakter
51star1star1star1star1star Based on 1 Review(s)