Cæsar salat

Cæsar salat – eller cæsarsalat! Ligegyldigt hvordan du staver det eller hvordan du siger det, så kan vi ikke komme uden om at denne salat er særdeles lækker – og så kan den spises som en selvstændig ret, ikke bare som tilbehør til noget andet.

Det gør sig naturligvis også gældende for denne version – som jo er én variant af mange, for der er nemlig rigtig mange forskellige opskrifter på Cæsar salat. Tilfælles med de fleste varianter af Cæsar salat har denne at det er en salat med en hjemmelavet oliedressing, ost og croutoner.

cæsar salat

Traditionelt set er denne salat uden kød, men de fleste af os har nok fået den serveret med kylling, og det bliver denne også.

cæsar salat

Cæsar salat opskrift

Forb. tid: 20 minutter
Tilb. tid: 10 minutter
Samlet tid: 30 minutter
Ret: Salat
Antal: 2 personer
Kalorier: 722kcal
Forfatter: Beate Grandahl
Denne Cæsar salat er tilberedt på en lidt anden måde end den slags Cæsar salat du vil få serveret på en bistro, café eller et andet spisested. Men den er bestemt en kejser værdig. Okay, det er ikke Julius Cæsar – hvorvidt han da var kejser eller ej – der har lagt navn til denne salat, men derimod den italiensk-amerikanske kok og restauratør, Caesar Cardini, så vidt vides. Men nu tilbage til opskriften. Der er rigtig mange der kommer ansjosfileter i dressingen – blendede naturligvis – men det gør der ikke i denne.

Ingredienser

Sådan gør du

  • Start med at komme æggeblommer, 4 spsk. olie, citronsaft, knust hvidløg, og dijonsennep samt lidt salt og peber i en minihakker, og hak/blend til dressingen er lys og cremet – lidt hen ad mayonnaise – det tager et minuts tid.
  • Sæt dressingen på køl i mindst 15 minutter, og smag den herefter til med salt, peber, citronsaft og sennep.
  • Tænd ovnen på 200° C.
  • Skær brødet i terninger – de behøver ikke være fuldstændig firkantede og ens i størrelse – og bland dem med den sidste halve spiseskefuld olie på en bageplade beklædt med bagepapir.
  • Sæt terningerne i ovnen i ca. 10 minutter til de er sprøde – vend et par gangen undervejs.
  • Fordel halvdelen af den revede ost i portioner – ca. 1 spsk. til hver – på en anden bageplade beklædt med bagepapir. Spred osten godt ud – måske skal du have en plade mere i brug.
  • Sæt dem i ovnen, og bag dem til de er gyldne og sprøde – ca. 6 minutter.
  • Steg kyllingestrimlerne i olie på en varm pande til de er gennemstegte – ca. 5-7 minutter afhængig af tykkelse.
  • Skyl salatbladene – riv dem eventuelt lidt i stykker hvis du synes de er for store – og anret dem i store, dybe tallerkner.
  • Fordel kyllingestrimler, croutoner, evt. hakket chili og revet ost (den sidste halvdel) sådan lidt tilfældigt oven på salatbladene.
  • Hæld lidt dressing over, og sæt/læg/stil en, to eller tre ostechips på hver.

Nutrition

Kalorier: 722kcal | Kulhydrat: 28g | Protein: 62g | Fedt: 39g | Mættet fedt: 18g | Flerumættet fedtsyre: 4g | Enkeltumættet fedtsyre: 11g | Transfedtsyre: 1g | Kolesterol: 381mg | Natrium: 947mg | Kalium: 822mg | Fiber: 1g | Sukker: 3g | Vitamin C: 3mg | Calcium: 674mg | Jern: 3mg
Har du prøvet opskriften Fortæl os om resultatet

Servér eventuelt salaten med en let, tør hvidvin for exempel Riesling Trocken fra Tyskland.

sådan laver du cæsar salat

Se også resten af vores salater her

Picture of Beate Grandahl

Beate Grandahl

Beate Grandahl, uddannet kostvejleder, ihærdig forkæmper for at stoppe madspild og vild med at kaste sig over nye opskrifter i køkkenet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering




Se også disse opskrifter