Vi bør jo alle sammen spise flere grøntsager. Det kan man få gjort på flere måder. En af de nemmeste og lækreste – også for børn – er den, hvor du snitter de mange grøntsager forholdsvis fint og ”smugler” dem ned i retten.

Hvilke retter kan suppleres med grøntsager?

Mange af vores traditionelle retter kan få et godt og sundt tvist ved at blive beriget med fintsnittede grøntsager. Det kan for eksempel være frikadeller, lasagne, kødsovs, kødboller, diverse gryderetter og selvfølgelig supper, der med fordel kan blendes.

Ud over det sundhedsmæssige aspekt ved grøntsager, så tilføjer de også noget smagsmæssigt.

I stedet for at smide en grønsags-bouillonterning ned i gryden, så er det på alle måder bedre at bruge nogle gode, naturlige råvarer.

Kræsne børn?

Hvis du hakker eller snitter grøntsagerne fint – eller måske endda kører dem igennem køkkenmaskinen – så vil de færreste børn opdage, at du har smuglet dem i.

Hvis du for eksempel gør det i en lasagne eller en kødsovs, vil de næppe undre sig over, at det er anderledes.

Er børnene meget sensitive i forhold til grøntsager, så vælg nogle, der ikke er så gennemtrængende i smagen. Undgå sådan noget som løg og selleri. Så er chancen for, at det går godt større.

Grøntsager i kødretter

Alle grøntsager er velegnede til at blive mikset med kød. Afhængigt af familiens grøntsags-tolerance, så kan de snittes mere eller mindre fint.

I hakket kød eller i andre gryderetter, hvor der indgår en form for kød, vil grøntsager supplere kødet fint.

I forhold til det smagsmæssige er der også noget vanemæssigt, der skal rokkes lidt ved. Man kan godt vænne sig til at spise mindre kød og flere grøntsager.

I forhold til børnene, så vil det jo for dem være sådan, at retterne skal smage. Således kan de føre de gode madvaner med sig, når de selv skal bestyre køkkenet en dag.

Brug, hvad du har

De fleste grøntsager passer fint til alle slags kød. Her kan du eksperimentere lidt. Det er jo en af de store fordele ved at bruge dem.

Du kan jo bruge de grøntsager, du har liggende, hakke dem og smide dem i gryden. Vupti, så har du en ny ret.

Hvis du har et par kartofler, enkelte gulerødder og en rest champignoner, så er det fint at få i retten.

Brug den gode grøntsagskniv

Det kræver selvfølgelig en del snittearbejde, når du bruger dine grøntsager på den måde. Det tager noget tid, især hvis din grøntsagskniv ikke er, hvad den har været.

Hvis kniven ikke er helt udslidt, så kan den med fordel slibes. En skarp kniv gør snittearbejdet så meget lettere. Så måske er det værd at få slebet dem, så den igen er til at arbejde med.

Har du ikke en knivsliber, så kunne du anskaffe dig en. Det er godt givet ud, og du vil glæde dig over det, hver gang du har gang i noget grøntsagssnitteri.

Testmagasinet har en glimrende test af de bedste knivslibere på markedet. Den kan du jo lade dig inspirere af, når du skal vælge en.

Bæredygtig madlavning

At bruge væsentlig flere grøntsager og en mindre mængde kød i madlavningen er på alle måder understøttende for en bæredygtig tankegang.

Desuden vil du finde god anvendelse for de madrester, du har i form af ubrugte grøntsager. Det modvirker madspild.

Det er jo den vej, udviklingen går, og vi kan jo alle sammen give vores bidrag til en forbedring af vores miljø.

På den måde vinder du både din egen og din families øgede sundhed, og du vinder den miljømæssige forbedring på den helt lange bane.

Print Friendly, PDF & Email