Kylling, tomat og estragon – klimavenlig

Kylling, tomat og estragon – klimavenlig. Når vi taler klimavenlig mad, handler det om CO2-aftryk fra produktion fra fødevaren over forarbejdning til transport, indtil fødevaren ligger i supermarkedet. Derfor handler det også om at købe dansk, fordi transporten ikke bliver nær så lang.

Men det er ikke nok. For selvom du køber dansk, er der bare nogle fødevarer, der efterlader et større CO2-aftryk end andre. Det gælder i høj grad animalske fødevarer frem for vegetabilske.

Hvis du ikke har lyst til at blive vegetar eller veganer, men stadig gerne vil skåne klimaet, så vælg fjerkræ og svin frem for okse og lam. Vælg hele stykker kød i stedet for udskårne. Altså en hel kylling f.eks. i stedet for kyllingebrystfilet.

Nogle fisk er bedre for klimaet end andre. Men især handler det igen om at købe hele fisk frem for fileter. Nå ja, og dansk.

Klimaaftrykket måles i kg CO2/kg fødevare.

Få tonsvis af lækker inspiration fra vores super gode venner fra Gastrofun

Kylling, tomat og estragon – klimavenlig

Kylling, tomat og estragon med grov kartoffelmos – Klimavenlig

Retten her er beregnet til 6 personer, fordi den er lavet af en hel kylling på 1300 g. Du kan selvfølgelig vælge kun at bruge noget af kyllingen, eller du kan varme resterne dagen efter. Så er der nem mad.
Ingen anmeldelser
Ret: aftensmad, Forret, Hovedret
Forb. tid: 20 minutter
Tilb. tid: 55 minutter
Samlet tid: 1 time 15 minutter
Sværhedsgrad: Middel
Antal: 6 personer
Kalorier: 834kcal
Forfatter: Pernille

Ingredienser

  • 1 hel dansk frilandskylling – gerne fra eget hønsehus
  • 2 spsk. olivenolie
  • 1 dl hvidvin eller vand – du sparer 0 24 kg CO2 ved at vælge vandet
  • Saften af ½ citron
  • 500 g danske frilandsdyrkede tomater – gerne fra egen køkkenhave
  • 1 bdt. frisk estragon
  • Salt og peber
  • 1 kg store melede, danske kartofler med skræl
  • dl økologisk sødmælk – du kan spare lidt ved at bruge skummet- eller letmælk
  • 15 g stegemargarine – ikke smør
  • Salt og peber

Sådan gør du

  • Tænd ovnen på 190° C.
  • Partér kyllingen, og krydr delene med salt og peber.
  • Varm olien, og brun kyllingestykkerne ved medium-høj varme, til de er gyldenbrune over det hele – brun dem evt. i to portioner.
  • Læg kyllingestykkerne med skindsiden opad i et ovnfast fad.
  • Hæld vin eller vand på panden, og kog den af – husk at skrabe evt. fastbrændte stumper løs. Det giver alt sammen smag.
  • Hæld afkoget ned i fadet – ikke ud over kyllingen, men bare ned i fadet.
  • Tilsæt citronsaft.
  • Læg låg på fadet – eller stanniol – og sæt det i ovnen i 30 minutter.
  • Skyl imens tomater og estragon.
  • Skær tomaterne i halve eller i både afhængig af størrelse.
  • Rib estragonen. Du skal kun bruge bladene.
  • Skrub kartoflerne, skær dem i mindre stykker, og kog dem møre.
  • Tag fadet ud af ovnen, og fordel tomaterne med skærefladen opad mellem kyllingestykkerne.
  • Sæt fadet tilbage i ovnen – denne gang uden låg – i ca. 20-25 minutter, eller til kyllingen er gennemstegt.
  • Hæld vandet fra kartoflerne, og lad dem dampe tørre på det slukkede blus eller over lav varme.
  • Tilsæt mælk og margarine, og mos kartoflerne groft.
  • Smat til med salt og peber.
  • Tag fadet med kylling ud af ovnen, drys estragonbladene i retten og vend rundt.
  • Lad retten hvile i et par minutter, så smagen fra den friske estragon kan nå at fordele sig.

Noter

Klimaaftrykket på denne ret er 5,3, hvilket svarer til at køre ca. en 37 km lang tur i bilen. Eller hvad der svarer til ca. 250 g lammekød uden noget som helst andet.
Se evt. nogle af vores andre klimavenlige retter her.

Næringsindhold pr. servering

Kalorier: 834kcal | Kulhydrat: 92g | Protein: 37g | Fedt: 32g | Mættet fedt: 9g | Flerumættet fedtsyre: 6g | Enkeltumættet fedtsyre: 15g | Transfedtsyre: 1g | Kolesterol: 98mg | Natrium: 930mg | Kalium: 610mg | Fiber: 4g | Sukker: 4g | Vitamin C: 14mg | Calcium: 70mg | Jern: 7mg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Opskrift Vurdering




Se også disse opskrifter

Cookie indstillinger
ANNONCE