Blomkålsris – det sunde alternativ

Blomkålsris er blevet uhyre populært i forbindelse med, at forskning har vist, at det er usundt at spise for meget stivelse. Der er ikke ret mange kalorier i blomkålsris, de er nemme at tilberede, og det er nemt at sætte sit eget præg på dem. Endvidere indeholder blomkål mange sunde ting, som du ikke får i de klassiske ris.

Blomkålsris ligner faktisk også kogte ris rimelig meget, så du kan i sagens natur servere blomkålsris til alle de retter, du plejer at servere med ris – eller pasta for den sags skyld – men herudover har de en verden af anvendelsesmuligheder.

Blomkålsris opskrift

Annonce

Det er som nævnt ganske enkelt at tilberede blomkålsris. Der skal ikke mange ingredienser til, og tilberedningstiden er kort.

blomkålsrisIngredienser:

  • Blomkålshoved(er) – riv rigeligt. Det kan holde sig længe i køleskabet, hvis det opbevares i en lukket plasticpose beregnet til madvarer.
  • krydderier – løg, hvidløg, tørrede krydderurter, karry, chili, paprika, revet muskatnød, salt og peber. Dit valg!
  • Lidt kokosolie eller kogende vand.

Fremgangsmåde:

  1. Fjern de grønne blad fra blomkålshovedet, og riv blomkålen på et rivejern, så det får struktur som ris – du kan også bruge en foodprocessor eller blender, men det giver ikke helt den rigtige struktur.
  2. Svits evt. krydderier og løg i olien, uden at det bruner.
  3. Tilsæt blomkålen og svits yderligere i fem minutters tid – igen uden det bruner.
  4. Hvis du ikke ønsker at bruge olie, kan du blot hælde kogende vand over blomkål og krydderier og lade det trække et par minutter, før det hældes i en si.
  5. Smag de varme blomkålsris til.

Blomkålsris I bagværk

Du kan naturligvis vælge at servere de varme blomkålsris til aftensmaden, du kan også udskifte en del eller al mel med blomkålsris, når du bager brød, boller, pandekager og lignende bagværk. Steger du f.eks. fladbrød på panden, kan du med fordel krydre dine blomkålsris med hvidløg og tørrede krydderurter.

Du kan også komme blomkålsris i kager, men her bør du udelade krydderierne. Blomkålsris smager ikke af voldsomt meget, så det er mere på grund af de mange sunde ting – fibre, B- og C-vitamin, fosfor og kalcium – du får glæde af, når du tilsætter dem til dit bagværk.

Tilligemed er det en nem måde at få brugt en rest blomkålsris på.

Blomkålsris i salat

En anden måde du kan få brugt tiloversblevne blomkålsris på, er ved at komme dem i salat.

Blomkålsris kan bruges i mayonnaisesalater, som f.eks. tun- eller æggesalat, eller de kan blandes med f.eks. linser, løg, porrer og chili til en lun salat, eller blandes med halve cherrytomater, majskerner og forårsløg til en blandet salat med en olie-/eddike-dressing til.

Blomkålsris er perfekt, når du er på LCHF

Hvis du spiser efter LCHF-principperne, så er blomkålsris det ideelle valg som tilbehør til f.eks. boller i karry eller ristaffel.

For når du spiser efter LCHF-principperne, gælder det om at undgå sukker og stivelsrig mad, som f.eks. brød, kartofler, pasta og ris. LCHF betyder Low Carb, High Fat (få kulhydrater og højere andel af fedt).

Ris er stort set ikke andet end stivelse. Over ¾ af deres næringsindhold er stivelse. Til sammenligning indeholder 100 g blomkål ca. 2,5 g stivelse.

Der er nogenlunde den samme mængde fedt i både ris og blomkål, men blomkål indeholder flere fibre, og der er ca. fem gange færre kalorier i 100 g blomkål som i 100 g kogt ris.

En normal portion blomkålsris vejer ca. 150 g, det svarer til knap 50 kalorier. Nøjes du med tilsvarende 150 g kogte ris, får du knap 200 kalorier. Det vil sige 4 gange så mange kalorier på normale ris.

Det er en væsentlig forskel. Men vælg nu selv – blomkålsris smager fantastisk lækkert.

Tilbehør men til hvad?

Det korte svar er stort set alt du normalt bruger ris til. Personligt bruger jeg det meget til kylling i karry, så jeg slipper for de normale ris. Generelt vil du sagtens kunne bruge blomkålsversionen af ris til indiske og thai-retter eller andre gryderetter hvor du normalt ville have brugt ris. Dog er det en god ide at være opmærksom på at krydringen nok bør justeres lidt afhængig af hvilken ret, som du tilbereder.

En egen favorit er en lækker steak ved siden af risene og så får retten virkelig præg af LCHF.

Nedenfor har Louise Bruun fra Ude og Hjemme et lækkert bud på bagt torsk på blomkålsris.

Hvis du vil direkte over det sted, hvor hun beskæftiger sig med blomkålsris skal du “spole” hen til 1 minut og 44 sekunder i videoen.

Inspiration til madlavning:
5-2_kuren
200 opskrifter på lavkalorieretter – koster i skrivende stund 100 kroner hos Bog&Ide.
Se den her! 
Eller fortsættelsen med 200 ekstra nye retter på 200 kalorier.
Se den her!

LCHF med Jane Faerber:
spis_dig
Jane Faerbers fantastiske bog med kostråd, LCHF og opskrifter – koster i skrivende stund 250 kroner hos Bog&Ide.
Se den her! 

Anmeldelse
recipe image
Navn på opskrift
Blomkålsris
Udgivet den
Gennemsnitlig karakter
31star1star1stargraygray Based on 41 Review(s)
Print Friendly, PDF & Email

Skriv En Kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here