Havregrynskager

23. december 2018 12:52

Havregrynskager er nogle af de nemmeste og hurtigste småkager at lave – eller små og små … de har faktisk en ret pæn størrelse, men det kan selvfølgelig reguleres. Men havregrynskager må gerne have lidt størrelse. Der er ikke noget bedre end at se et lille barns glædestrålende øjne, når det får en stor havregrynskage i hånden. Havregrynskager er luftige, lette og sprøde, og de fylder ikke meget i maven, så det går ikke ud over appetitten til aftensmaden.

Havregrynskager – opskrift

En anden god egenskab ved havregrynskager er, at de bliver lavet af ingredienser, som du næsten altid har i huset i forvejen, så du skal ikke ud at købe ind. Eller det ved jeg jo ikke, om du skal, men jeg skal i hvert fald ikke.
5 fra 3 stemmer
Udskriv Pin Rate
Samlet tid: 25 minutter
Sværhedsgrad: Nem
Antal: 25 personer
Kalorier: 47kcal

Ingredienser

Sådan gør du

  • Tænd ovnen på 200° C.
  • Smelt margarinen i en kasserolle eller en anden lille gryde – den skal ikke brune, kun smelte.
  • Vend havregrynene i den smeltede margarine, og lad det trække, mens du laver resten af dejen.
  • Pisk æg og sukker tykt og skummende med et piskeris.
  • Tilsæt vaniljesukker, hvedemel og bagepulver, og vend rundt, til det er blandet godt.
  • Vend til sidst havregryn og margarine i dejen.
  • Beklæd en bageplade med bagepapir, og sæt dejen på med en lille ske – jeg bruger en dessertske eller en stor teske. De ser ikke ret store ud, men vær ganske rolig, de skal nok flyde ud. Sæt maks. 9 kager på en bageplade af almindelig størrelse.
  • Bag kagerne i 8-10 minutter, til de begynder at blive brune i kanten, de må ikke blive for mørke, da de hurtigt kommer til at smage brændt.
  • Lad dem køle lidt af, så de er nemme at løsne, inden du kommer dem over på en rist og lader dem køle helt af.
  • Kom kagerne i en kagedåse med tilhørende tætsluttende låg, når de er kølet helt af.

Næringsindhold pr. servering

Kalorier: 47kcal | Kulhydrat: 6g | Protein: 1g | Fedt: 3g | Mættet fedt: 1g | Kolesterol: 7mg | Natrium: 35mg | Kalium: 5mg | Fiber: 1g | Sukker: 5g | Calcium: 4mg | Jern: 1mg

Lidt mere om havregrynskager

Havregrynskager er som nævnt nemme og hurtige at lave, hvilket gør, at de også er hyggelige at lave sammen med børn. Det er hverken svært eller farligt – så længe en voksen klarer den varme del – og det går så hurtigt, at tålmodigheden ikke slipper op.

Første gang jeg bagte havregrynskager, kom jeg en spiseskefuld dej på pladen, som jeg nærmest smurte ud til en passende stor cirkel. Det gav småkager, der var så store som frokosttallerkener, og de var selvfølgelig også flydt sammen. De smagte dog udmærket, men der blev selvsagt ikke så mange, og det var ikke kager, jeg lige lagde i den sædvanlige småkageskål, når der skulle dækkes kaffebord.

Så altså: Ikke for store dejklatter og god afstand imellem, så får du en pæn størrelse havregrynskager – ikke så små som vaniljekranse eller jødekager, men heller ikke så store som møllehjul.

Nedenfor får du foreslag til andre varianter:

Luksus havregrynskager

Opskriften herover på havregrynskager er nem og hurtig at lave og derfor velegnet til en hurtig snack.

Men skal havregrynskagerne være ekstra lækre, kan du tilføre ekstra smag i dejen ved at tilsætte revet appelsinskræl eller citronskræl, finthakket, syltet ingefær, kokosflager, lakridspulver eller hvad du nu gerne vil have dine havregrynskager til at smage af. Udvalget er stort, og kun fantasien sætter grænser.

Havregrynskager med chokolade

Også chokolade kan gøre haregrynskagerne ekstra velsmagende.

Prøv at pensle dem eller dyppe dem i smeltet chokolade – både hvid og mørk chokolade smager godt. Lad havregrynskager med chokolade køle af og stivne – evt. på køl – før de spises eller lægges i en kagedåse med tætsluttende låg.

Som en sandwichkage med smørcreme

Du kan også lægge havregrynskagerne sammen to og to omkring et lag smørcreme.

Vent evt. med at smøre havregrynskagerne med creme, til lige inden ”havregrynsmedaljen” skal spises, så den bevarer sin sprødhed.

Sunde havregrynskager

Vil du gerne spare på fedtet og sukkeret, kan du erstatte fedtstof (smør eller margarine) og sukker med en stor moden banan og en håndfuld tranebær eller rosiner.

Havregrynskagerne flyder ikke ud på samme måde, som når du bruger fedtstof, men de smager fint og kan spises med god samvittighed.

For dig med diabetes, så tag et kig på opskriften fra diabetes.dk her.

Uden æg og andre animalske produkter

Er du veganer, eller er du bare løbet tør for æg, behøver du faktisk ikke at komme æg i havregrynskager.

Tilsæt evt. et par skefulde lys sirup. Og i stedet for animalsk fedtstof kan du bruge plantebaseret fedtstof – f.eks. kokossmør – eller bananen som ovenfor nævnt.

Jeg vil ikke anbefale at bruge olie i småkager, de bliver ikke lige så knasende sprøde, men hvis du vil, så skal du erstatte de 75 g smør eller margarine med ca. 5 spsk. olie.

Nu er du klædt på til at lave de lækreste og helt unikke havregrynskager helt efter din egen smag.

God fornøjelse og velbekomme!

Denne tekst blev sidst opdateret den 30. maj 2020 6:52

Laust

Se kommentarer

  • Super skønne kager..
    Jeg har tilføjet mandler valnødder og tranebær, så der bliver en form for myslibar..
    Super lækkert????

    • Kære Mie,

      Tak for inspiration! Det må vi prøve næste gang :-)

      Venlig hilsen,
      Pernille fra HurtigMums

  • Og de er nemme at lave om til sukkerfri til diabetikere 😄

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*