Brunkål

Brunkål er ikke en kåltype som hvidkål, rødkål og grønkål. Brunkål er rigtig god, gammeldags, dansk husmandskost. En rigtig simreret, der tager tid at lave. Brunkål er, som navnet antyder, brunet kål. Du kan bruge hvidkål eller rødkål, når du skal lave brunkål.

Brunkål er ikke specielt hurtigt at lave. Det tager mindst en god times tid og mere til, hvis du koger det med kød. Brunkål kan nemlig både tilberedes som en selvstændig ret og som tilbehør til svinekød eller farsretter.

Jeg har dog en veninde, der ”praler med”, at hun kan lave brunkål på ½ time. Hun farver kålen med kulør – ligesom nogle restauranter gør, når de bruner kartofler – i stedet for at brune den af i sukker. Men helt ærligt, den tid du bruger på at brune kålen, er givet godt ud, for det giver smag … god smag! Mums!

Brunkål opskrift

Når jeg laver brunkål, laver jeg det som en selvstændig ret med kød og det hele i gryden. Du får lige opskriften.
5 fra 4 stemmer
Udskriv Pin Rate
Samlet tid: 3 timer
Sværhedsgrad: Middel
Antal: 4 personer
Kalorier: 668kcal

Ingredienser

  • 1 hvidkålshoved – ikke det største du kan finde men sådan et mellemstort et
  • 150 g røget bacon – jeg kan godt finde på at bruge lidt mere eller lidt mindre bacon og tilsvarende mindre eller mere flæskekød
  • 50 g sukker
  • 30 g smør
  • 350 g flæskekød i tern – eller som det passer op til 500 g kød og bacon tilsammen
  • 3-4 store kartofler
  • Salt og peber

Sådan gør du

  • Snit kålen fint – et mandolinjern eller en gammeldags ostehøvl er god at snitte kål med.
  • Kom salt over kålstrimlerne, og lad dem trække i 5 minutters tid.
  • Skær baconen i mindre tern.
  • Skyl kålen grundigt, og lad den dryppe lidt af.
  • Skræl kartoflerne, og skær dem i tern.
  • Smelt sukkeret i en stor gryde, hvor der er plads til både kål og kød.
  • Tilsæt margarine, og lad det smelte sammen med sukkeret.
  • Tilsæt kålen lidt ad gangen – sådan en god håndfuld ad gangen er meget passende.
  • Brun al kålen, til den er gyldenbrun.
  • Lav en fordybning, og kom kød og bacon i fordybningen, og dæk med kartoflerne.
  • Læg låg på, og lad det hele simre, til kålen er kogt, kartoflerne udkogt, og kødet er mørt. Det tager 2-2½ times tid.
  • Rør undt i retten, så det hele bliver blandet godt.

Næringsindhold pr. servering

Kalorier: 668kcal | Kulhydrat: 54g | Protein: 26g | Fedt: 40g | Mættet fedt: 16g | Kolesterol: 104mg | Natrium: 401mg | Kalium: 1384mg | Fiber: 9g | Sukker: 21g | Vitamin C: 115mg | Calcium: 122mg | Jern: 3mg

Oprindeligt kommer den fra den norditalienske region Piemonte, men den er også blevet ret populær i Argentina, hvor den er en del af den traditionelle julemad.

Jeg serverer altid syltede rødbeder – gerne hjemmesyltede – engelsk sovs og hjemmebagt rugbrød.

Det er ikke alle opskrifter, der har kartofler på ingredienslisten, men jeg synes det jævner brunkålen, så den får en god konsistens.

Ligeledes er det heller ikke i alle opskrifter, kålen saltes inden brug, men saltet gør kålen smidig og giver den en mildere smag. Denne fremgangsmåde kan du også bruge til stuvet hvidkål og til kålsalater. Til kålsalater hvor kålen ikke koges efterfølgende, har kålen dog godt at trække i længere tid.

Vil du drikke vin til din brunkål, så er en let afkølet hvidvin på pinot gris-druen absolut at foretrække. Da brunkålen gerne må serveres rygende varm, skal vinen ikke være iskold. Det giver en for stor temperaturforskel, hvilket ikke er behageligt.

Andre former for brunkål

Brunkål behøver ikke nødvendigvis indeholde flæskekød og bacon. Du kan også lave det med hakket kød rørt som en frikadellefars. Form al farsen til en kugle, som du lægger i fordybningen i stedet for flæskekød i tern og bacon. Dæk farsen med noget af kålen eller med kartofler.

Du kan også tilberede brunkål helt uden kød. Du kan stadig godt komme kartoflerne i, men igen er det ikke strengt nødvendigt.

Brunkål uden kød kan spises som tilbehør til kogt flæsk, frikadeller eller medisterpølser – nøjagtigt som stuvet hvidkål. Eller du kan pifte det op med nogle kidneybønner og spise det som en vegetarisk ret med en skive godt brød til.

Stop madspild – spis op!

Det er en god idé at lave masser af brunkål, når nu du er i gang, og det tager så lang tid. Brunkål kan varmes dagen efter, og det smager endnu bedre på andendagen.

Brunkål kan også fryses. Så har du nem, velsmagende mad en dag, hvor du har travlt.

Har du rester af brunkål – med eller uden kød – kan du bruge det i pirogger eller forårsruller, eller du kan lave lasagne af det. Det får du et forslag til herunder.

Brunkålslasagne

Varm retten op, og bland mornaysauce i så den får en passende tykkelse til lasagnefyld. Kom en tredjedel af brunkålen i et smurt ovnfast fad af en passende størrelse. Læg et lag lasagneplader over. Helst friske lasagneplader eller – endnu bedre – hjemmelavede lasagneplader.

Fordel halvdelen af den resterende brunkål oven på lasagnepladerne. Læg endnu et lag lasagneplader over, og kom til sidst den sidste brunkål ovenpå. Drys med revet ost, og sæt lasagnen i den forvarmede ovn (200° C) i ca. 15 minutter, til den er gylden.

Bruger du ikke friske lasagneplader, kan du enten koge de tørrede lasagneplader i kogende vand i ca. 5 minutter, så de bliver bløde, eller du kan give lasagnen 10-15 minutter mere i ovnen.

Denne tekst blev sidst opdateret den 29. juni 2020 14:55

Laust