Bruger du indmaden, når du udhuler et græskar, til ristede græskarkerner? Så er det faktisk ristede græskarfrø, du laver. Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor de græskarkerner du køber i supermarkedet, er meget mindre, har en anden farve og også en helt anden form, end de græskarkerner, du piller ud af et græskar? Det får du svaret på herunder – og du får selvfølgelig også opskriften på ristede græskarkerner.

.

Det kan sagtens lade sig gøre at riste græskarfrø, men de kan godt blive lidt seje i det. Det gør de, fordi der er skal på. Piller du skallen af, sidder der en græskarkerne indeni. Den er som regel gullig eller grønlig. Den kan du også riste, og den bliver ikke sej. Herunder får du opskriften på både ristede græskarkerner og -frø.

Græskarkerner er altså dem, du køber i supermarkedets kolonialafdeling, græskarfrø kan du muligvis få i planteafdelingen – eller inde i græskarret. Sidstnævnte kan du kan komme i jorden, så de bliver til græskarplanter.

Ristede græskarkerner

Ristede græskarkerner kan bruges som en hurtig snack, når du er saltsulten. De kan også bruges som topping på salat, på supper eller på rugbrødsmaden med rygeost.

Antal personer:
4

Tid i alt:
5M

Sværhedsgrad:
Nem

Ingredienser 

 

  • 2 spsk. smagsneutral olie
  • 2 dl græskarkerner
  • 1 spsk. salt

Sådan laver du ristede græskarkerner

  1. Varm olien op på en pande.
  2. Hæld græskarkernerne i, og rist dem under omrøring, eller mens du ryster panden.
  3. Skru ned for varmen, når de begynder at ”poppe”, og rist videre ½-1 minuts tid.
  4. Drys med salt, og læg kernerne på fedtsugende papir, til de er kølet af og skal spises.

Tip: Læg et stænklåg over panden, hvis du vil undgå at få græskarkerner ud over det hele, når de ”popper”. De kan virkelig springe langt.

Ristede græskarkerner i ovn (græskarfrø)

Så er vi kommet til frøene, som rigtig mange også kalder for kerner. Det tager noget længere tid. Helt op til en times tid.

Ingredienser

Fremgangsmåde

  1. Skær toppen af græskarret, og tag indmaden ud.
  2. Sortér kernerne fra resten af indmaden, og skyl dem i koldt vand.
  3. Tænd ovnen på 160° C.
  4. Kom kernerne i en gryde med vand, så det lige dækker, og et nip salt.
  5. Kog kernerne, indtil alt vandet er fordampet.
  6. Fordel græskarkernerne i en bradepande eller på en bageplade beklædt med bagepapir, og sæt den i ovnen i ca. 20 minutter, eller til kernerne er helt tørre – vend kernerne en enkelt gang eller to undervejs.
  7. Bland med salt og evt. andre krydderier samt olie, og sæt pladen i ovnen igen i ca. 20 minutter, til kernerne er hårde. Vend igen et par gange undervejs.
  8. Tilsæt evt. mere salt.
  9. Lad kernerne køle af, inden de spises som en lækker snack.

Derfor skal du spise græskarkerner

Græskarkerner ikke bare en lækker snack. De er også sunde. For det første er de en glimrende kilde til de sunde omega-3 fedtsyrer. Derudover kan de beskytte dine knogler, og mindske hævelser forårsaget af slidgigt. De kan også hjælpe dig til at sove bedre, få et bedre immunforsvar, bekæmpe stress, holde dit blodsukker stabilt og mindske symptomer i forbindelsen med kvinders  (og måske mænds) overgangsalder.

 

Følg HurtigMums på de Sociale Medier!

Følg HurtigMums på de Sociale Medier!
Print Friendly, PDF & Email
Anmeldelse
recipe image
Navn på opskrift
Ristede græskarkerner
Kok:
Udgivet den
Forberedelsestid
Tilberedningstid
Samlet tidsforbrug
Gennemsnitlig karakter
51star1star1star1star1star Based on 1 Review(s)
x