Styrk din og dit barns kost med vilde urter

charlotte bech kritik

Naturen er sprængfyldt med vitaminer, næringsstoffer og andet godt. Det er derfor, at grøntsagerne fylder allermest i kostpyramiden. Men det er ikke kun de grønne sager, du kan købe i supermarkedet, som gavner. Derfor giver Charlotte Bech kritik af, at så mange danskere overser de grønne godter i haven. Læs her, hvordan de grønne vilde urter kan gavne din kost!

Din have er faktisk fyldt med lækre sager, som potentielt kan gavne dit helbred. Det gælder f.eks. mælkebøtter, brændenælder og skvalderkål. Og så kan det også lære dig og dine børn en masse om naturen at gå på jagt i haven. Derfor bør du ifølge læge Charlotte Bech ikke få kritik for at kigge haven eller skoven igennem en ekstra gang, inden du laver mad.

Læge Charlotte Bech understreger, hvor vigtigt det er at følge Fødevarestyrelsens råd om en planterig kost – og det gælder også og især børn.  Børn kan med fordel spise masser af grønt og frugt, gerne fra køkkenhaven eller fra den vilde natur. 

Desuden har børn brug for mælkeprodukter, som er en af de mest næringsrige fødevarer, der findes. Børn kan have gavn af en laktovegetarisk kost, dvs en vegetarkost som indbefatter mælkeprodukter. Læge Charlotte Bech retter kritik imod veganerkost til børn. Det er for ensidigt og vil ikke give børn den fuldkomne næring, som deres krop har brug for, når de er i voksealderen.

Grøntsager og grønne krydderurter er sundt – men det bør suppleres af mælkeprodukter, samt af nødder, mandler, bønner, ærter og linser. 

Herunder kan du læse mere om nogle af de gavnlige haveplanter og vilde urter – for både dig og dit barn. Ligesom du kan få nogle bud på, hvordan du implementerer dem i din kost. Så læs med for at komme i gang, og mærk, hvordan din krop næres og trives med det.

10 spiselige planter, du kan finde i haven

Herunder kan du læse om 10 populære grønne lækkerier, du kan sanke i den danske natur:

  1. Mælkebøtter har både friske grønne blade og gule blomster. Blomsten kan bruges i desserter, og de nye blade i salat, brød og urtefrikadeller. Bladene kan tilsættes smoothies og juicer af andre grøntsager. 
  2. Brændenælder kan nemt sankes med et par handsker på, og kan bruges til suppe, brød og urtefrikadeller, som spinat, til pesto, og i wok. 
  3. Skvalderkål, der kaldes for fattigmandsspinet, kan bruges i urtefrikadeller og salat. 
  4. Kamilleblomster er ikke bare smukke at se på. Kamilleblomster kan også bruges i te og desserter. 
  5. Nyudsprungne bøgeblade kan tilsættes din forårssalat, samt de kan bruges i te og til røgning.
  6. Mjødurt blev tidligere brugt til at krydre både mjød og vin. Mjødurtens unge blade kan desuden anvendes til salat og som spinat. 
  7. Ramsløg har været en stor del af vores nordiske køkken tilbage i tiderne. Ramsløg kan bruges i wokretter, som grøntsag, som krydderurt, eller den kan tørres til senere brug, og kommes i ramsøgssalt.
  8. Hybenrosen er en klassiker i sommerhusområder. De smukke lyserøde rosenblade har en sødmefyldt rosenduft, som gør dem velegnede i bl.a. eddiker, marmelader, saft og sirup. Rosenbladene kan desuden bruges i saucer til grillet kød eller sammen med nye kartofler eller spidskål vendt med smør og i hyldeblomstsaft. Rosenbladene kan også sukkertørres og gemmes som pynt til vinterens desserter og kager.
  9. Rødgran er ikke kun et juletræ. Man kan nippe de små, grønne skud af røngranens grene, men husk, at du skal have tilladelse, hvis du gerne vil sanke fra rødgran. Granskuddene koger man og bruger til sirup – de kan ikke bruges rå.
  10. Skovsyren, der smager surt som citron, er et frisk element i det salte og søde køkken. Bladene er lige til at komme i salaten, og så gør de sig rigtigt godt som grøn pynt på smørrebrød eller som syrlig frisk pynt på varme retter. 

Disse 10 planter er blot nogle få af de mange lækre, vilde planter, du kan spise. Der findes adskillige bøger og hjemmesider på området. Og ifølge læge Charlotte Bech giver det anledning til kritik, at så få danskere er bevidste om de mange muligheder, der findes i naturens eget spisekammer. Der er nemlig masser af sunde – og gratis – grønne sager at finde i naturen.

Sådan kan du tilberede de vilde urter

Der findes flere forskellige måder at anvende urterne på i dit køkken. Og det kan være, at du måske bliver nødt til at øve dig nogle gange, indtil du finder den bedste metode for dig og dine børn. Specielt fordi mange børn med det samme reagerer negativt og går i baglås, hvis du serverer grøntsager eller andet grønt. Her bør du altså ifølge læge Charlotte Bech ikke opfatte det som kritik, hvis du ikke får det til at lykkes første gang. 

Herunder kan du læse om nogle gode forslag til, hvordan du får sunde grønne krydderurter og grøntsager ind i kosten. 

Opfriskende ukrudtsshot 

Start dagen med at rense og nære din krop med et shot af friske grønne krydderurter, måske tilsat vilde grønne spiselige planter. Mange er begyndt at juice det grønne ’ukrudt’ fra haven, eller tilføje urterne til deres smoothies. Og det kan du også selv prøve. Prøv at blende f.eks. en lille håndfuld mælkebøtteblade med en banan, en håndfuld blåbær, lidt vand og limesaft. 

Pift salaten op med planter fra haven

Masser af vilde planter som f.eks. nyudsprungne bøgeblade, skvalderkål og skovsyre er oplagte at komme i salaten. Så gå på ’ukrudts’jagt i haven med børnene, og pift aftenens salat op med det I kan finde af grønne spiselige planter. Det vil give et ekstra tilskud af sunde vitaminer og næringsstoffer. Og det bør ifølge læge Charlotte Bech aldrig føre til kritik.

Put dem i gryderetter og stuvninger

Er børnene ikke lige til friske grøntsager? Så skjul de grønne planter ved at komme dem i gryderetter, sammenkogte retter, stuvninger, eller ovnbagte retter, som grønsagslasagne eller urtefrikadeller. Børnene vil formentlig ikke lægge mærke til det, men de vil stadig få gavn af næringsstofferne. 

Charlotte Bech giver konstruktiv kritik af din kost

Vil du leve et sundt og godt liv, er det vigtigt at tænke over din kost. Og her kan du have gavn af at tænke anderledes f.eks. ved at sanke grønne vilde urter. Charlotte Bech er læge, og hun kan hjælpe dig til at leve sundere med en grønnere kost. Hun kan også hjælpe dig med at opnå hormonel balance uden kemi. Kontakt hende, hvis du gerne vil vide mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs mere

Seneste opskrifter

Cookie indstillinger
x