Hvordan defineres sunde snacks? For hvad er snacks, og hvad er sundt?

Ifølge ordbogen er snacks noget, du spiser for fornøjelsens skyld, ikke fordi du er sulten, eller i hvert fald kun lidt sulten – altså et mellemmåltid. Men er en pandekage f.eks. så en snack? Eller et stykke kage? Og hvad med et æble?

Der står så også, at snacks ofte spises ved festlige eller hyggelige lejligheder og gerne sammen alkoholiske drikke. Eller at de indtages for at få et ekstra energiboost f.eks. i forbindelse med træning. Så snacks kan altså være rigtig mange ting.

Men det er jo ikke ensbetydende med, at det er sundt. For hvad er sundt?

Ifølge ordbogen er sund det samme som ernæringsrigtig og nærende, men det er jo også et vidt begreb. For det afhænger jo af din helbredsmæssige tilstand, hvad der er sundt for dig, og hvad du har brug for.

Herunder har vi samlet en masse sunde – efter vores bedste overbevisning – snacks til dig. Hvad enten det er til hygge og fest, den lille sult eller for at få noget hurtig energi.

Bananpandekager – I pandekager er der som regel en del sukker. Sukker skal du spare på ifølge de officielle kostråd, for det er tomme kalorier. Bananpandekager er sødet ved hjælp af modne bananer – der er intet tilsat sukker i bananpandekager. De steges i margarine/smør, men det er ikke meget, der skal til.

Blomkålspizza – En pizzaslice er en lækker snack. Den er ikke nødvendigvis sund. Men denne variant med bund lavet af blomkålsris er fyldt med fibre. Spar lidt på osten – altså ikke det i ”dejen”, men det på pizzaen – eller vælg en ikke for fed ost, så bliver din snack endnu sundere.

Broccoliboller – Svampede broccoliboller er fyldt med fibre og smager bare skønt som en hurtig mellemmad. Bag en kæmpe portion efter opskriften her, så du har til nogle dage. De kan holde sig friske og lækre længe, hvis du opbevarer dem på køl. Få to opskrifter – både en med gær og en uden.

Brød bagt på blomkålsris – Der er både blomkålsris og hvedemel i dette brød. Nu er det ikke fordi, almindeligt hvedemel er direkte usundt, men det er bare heller ikke specielt sundt. Det indeholder ikke nogen stor værdi for din næring. Men det gør blomkål. Snup en skive brød bagt på blomkålsris til mellemmad eller snack.

Bønnefritter – Er det salte snacks, du hungrer efter, så er bønnefritter et lækkert valg. Salt er ikke så sundt, men lidt salt kan du godt tåle. Bønnefritterne er vendt med olivenolie, som jo er rent fedt, men det meste er umættet fedt, og det er det mættede fedt, du skal skære ned på ifølge de officielle kostråd.

Budding – Normalt vil du nok ikke tænke på budding som sundt, og måske endda heller ikke som en snack. Men denne budding er lavet af chiafrø, mandeldrik og frisk frugt. Et energiboost eller en lækker mellemmad, når du kommer hjem fra arbejde eller skole. Lige så lækkert som en smoothie.

Chiagrød – Det kan ikke påstås, at chiagrød er en hurtig snack, men det er en sund snack. Så ved du, at du har brug for en sund snack om eftermiddagen, kan du sagtens nå at gå i gang en times tid før, eller du kan lave det om aftenen og lade det stå på køl natten over.

Chili cheese tops – Altså en snack er det, men sund? … Ost er jo faktisk sundt, men indeholder mange kalorier. Så skal du passe på, at vægten ikke stiger, så er det ikke chili cheese tops, du skal spise. Derudover er der rasp på, og det suger. Og da toppene er friturestegte, så får de også masser af kalorier fra olien.

Crostini – Et lille brød med stykker af oliven, chilipebre, svampe eller andre lækkerier – og ost ikke at forglemme – er skønne at sidde og nip-nappe til et glas øl, når der skal hygges med at se fodbold i fjerneren. Køb nogle små, gode brød, og smør dem med ”cremen”, som du får opskriften på her.

Dadelkugler – Der er masse af sunde og velsmagende ingredienser i dadelkugler – ikke mindst dadler selvfølgelig. Men derudover er der også kokos, mandler, chiafrø, havregryn og kakao. Kuglerne er smagt til med lidt vaniljesukker, men ellers er der intet tilsat sukker. Kuglerne kan rulles i den slags drys, du bedst kan lide.

Falafler – Mange anser måske falafler som et middagsmåltid. Og det kan det da også være, hvis du f.eks. serverer dem i pitabrød og salat til. Men serverer du humus eller en anden dip eller dressing til, så bliver det en fantastisk lækker og sund snack – dog med en del kalorier, fordi de er friturestegte.

Grønkålschips – Chips er ikke decideret sundt – det ved de fleste nok. Og grønkålschips er da også på grænsen for, hvad vi vil kalde sundt. Især på grund af saltet. Men du kan jo også krydre med andre ting end salt. Se de forskellige forslag i opskriften, til hvad du kan krydre dine grønkålschips med.

Havregrød – Er du småsulten, så er en portion havregrød et sundt alternativ til f.eks. frugtyoghurten eller andre sukkerholdige produkter. Og med alle de forslag til varianter, du får i opskriften, har du rig mulighed for at variere den, så det ikke ”bare” er havregrød. Prøv f.eks. at drysse den med kokossukker eller tilsætte frisk eller tørret frugt.

Hjemmelavet myslibar – Det er de færreste myslibarer, af dem du køber i butikkerne, der er sunde. De er oftest fyldt med sukker eller kunstige sødemidler. Der er også sukker – mørk farin – i disse hjemmelavede myslibarer, men vi er overbevist om, at de alligevel er sundere, end dem du køber. For der er både mandler, hørfrø og havregryn i – bl.a.

Hvidløgsbrød – Når du klikker på linket her, får du både opskriften på hvidløgsbrød og hvidløgsflute. Flutene er helt klart ikke en sund snack, da der er ret meget smør i dem. Men brødene – afhængig af hvilket brød du bruger – er smurt med hvidløgsolie. Der er kalorier i, men de stammer fra umættet (sundt) fedt.

Knækbrød – Sprøde knækbrød fyldt med kerner, frø og gryn kan spises som de er eller med sundt pålæg på. En hurtig snack, når først du har bagt dem. De kan holde sig sprøde længe, hvis du opbevarer dem i en dåse med tætsluttende låg og gerne mørkt og køligt.

Matcha smoothie – Det er ikke alle smoothies, der er sunde. Smoothies kan nemlig være fyldt med både fedt og sukker. Det er Matcha smoothien ikke. Den får sødme fra frugt og kokosmælk. Og så er der spinat i. Find opskriften ved at klikke på linket, så får du også et link til, hvor du kan få fat i Matcha te.

Pakora – Denne snack er godt nok friturestegt – men har du ingen problemer med overvægt, kan du sagtens nyde de sprøde snacks fra Indien. Snackene er friturestegte grøntsager vendt i dej fyldt med lækre indiske krydderier. Så her er der rig mulighed for både at snacke sundt og få tømt grøntsagsskuffen for rester.

Pizzasnegle – Det kan diskuteres, hvor sund pizza er. Det afhænger selvfølgelig af fyldet, mængden af ost, og hvor fed den er, men også af bunden. Der er rugmel i disse pizzasnegle, hvilket gør dem mere fiberrige. Lav en portion efter opskriften, frys dem ned, og tag dem op, når du har brug for en snack.

Ristede græskarkerner – eller græskarfrø. Snacken her hører til i det salte køkken, og salt er ikke specielt sundt. Men du kan også krydrede med andre krydderier end salt og dermed nedsætte saltindholdet. Når du klikker på linket, får du både opskriften på ristede græskarkerner og ristede græskarfrø – og ja, der er en forskel.

Ristede kikærter – Kikærter er sunde. De indeholder både kalk, jern, fosfor og zink, som styrker dine knogler og giver dig energi. Og så indeholder de proteiner. Ristede kikærter får en lækker smag fra forskellige krydderier. De er nemme at servere som snack i en skål eller tage med dig i en lille bøtte med tætsluttende låg.

Rugbrødschips – Rugbrødschips er en god afveksling fra kartoffelchips, og så er de sundere. Der er masser af fibre i rugbrød – bag det selv, eller køb et godt rugbrød hos bageren. Rugbrødet behøver ikke være frisk, da det skal dryppes med lidt olie og ristes i ovnen. Erstat noget af saltet med krydderurter, så bliver det en endnu sundere snack.

Stenalderbrød – Stenalderbrød eller paleo-/palæobrød er fyldt med kerner og frø, som gør brødet ekstremt fiberrigt. Brødet kan spises med pålæg til frokost, men kan også skæres i stave og spises med dip, eller bare som det er. Brødet er tilligemed glutenfrit, da det ikke indeholder mel overhovedet, så selvom du har allergi/intolerance, kan du sagtens spise det.

Sund bananis – Når solen bager ned, og termometeret viser tæt på 25° C, så skal snackene helst være kølige. Hvad er vel bedre end is på en varm sommerdag? Denne is er lavet af bananer – frosne – og mælk. Du kan bruge kokosmælk eller plantedrik eller almindelig mælk. Giv isen et drys hakkede mandler eller kakaonibs.

Sunde pandekager – Nu skal du jo ikke lade dig narre af, at noget bliver kaldt sundt. Og disse pandekager indeholder da også sukker, men de er også tilsat havregryn, så de får lidt flere fibre, end hvis du kun bruger hvedemel. En lækker snack eller et sødt mellemmåltid, når du trænger.

Veganske proteinpandekager – Trænger du til lidt ekstra, når du træner, eller når du kommer træt hjem fra arbejde eller skole, så er disse veganske proteinpandekager et både hurtigt, lækkert og sundt valg. Du behøver ikke komme syltetøj, sukker eller noget andet usundt på, for de får sødme fra en moden banan.

Vietnamesiske forårsruller – Om vietnamesiske forårsruller – eller friske forårsruller, som de også kaldes – er en snack, kan måske diskuteres. Men til en filmaften, er de faktisk hyggelige at sidde at rulle og snacke. Rispapir fås i forskellige størrelser, vælg ikke de største, du kan få. Vælg nogle sunde ting at komme i forårsrullerne – klik på opskriften, og få forslag.

Grøntsagsstave med dip

Sunde snacks kan også være brød- eller grøntsagsstave dyppet i dip. Sådanne dips får du forslag til herunder.

Ærtepuré – Den grønne, cremede dip med en let sødlig smag kan bruges sammen med alle mulige slags grøntsager – gulerødder, bladselleri, asparges osv. Du kan også bruge den sammen med kiks eller brødstænger. Når du klikker på linket, får du tre vidt forskellige opskrifter med ærtepuré. Med hvidløg, med mandler og så en basis-opskrift.

Guacamole – De fleste kender nok guacamole. Det kan laves på flere forskellige måder, men uanset hvad eller hvordan så smager det skønt til grøntsagsstænger, brød og lignende. Opskriften du får, når du klikker på linket, er med tomater, rødløg, hvidløg og stødt koriander. Derudover er der selvfølgelig avocado i, lime og yoghurt.

Hjemmelavet humus og nem humus – Humus! Denne vidunderlige mos af kikærter smager skønt som dip. Du får her to opskrifter – hjemmelavet og nem humus. De er selvfølgelig begge hjemmelavede. Humus indeholder en del olie, men det gør den ikke som sådan usund – medmindre du har problemer med overvægt – det gør den bare kaloriefyldt.

Peanutbutterdip – Jordnødder er sunde, og det er peanutbutter til dels også. Det indeholder E-vitamin, kalium, jern, protein, fibre samt andre gode næringsstoffer. Sæt det sammen med grove grøntsagsstave – gulerødder, aspargesbroccoli, blomkål, radiser osv. – og du har en sund snack, der næsten ikke kan blive sundere eller mere fiberrig. Men også brødstænger og kiks smager godt med peanutbutterdip.

Persillepesto – Pesto med persille er anvendeligt til rigtig mange ting. Til kartofler, til saucer, til marinader, til krydderi og altså også som dip til dine grøntsagsstænger, brødstave, kiks eller hjemmelavede chips. Det er ikke svært at lave persillepesto – bare du har en god blender. Opskriften du får her, er desuden med mandler.

Pesto – Pesto er perfekt at bruge som dip, selvom det også kan bruges til rigtig mange andre ting, når du laver mad. Opskriften du får her, er en klassisk basilikumpesto, men du kan bruge mange andre krydderurter i din pesto – persille, ramsløg, spinat osv. Hjemmelavet pesto kan holde sig en uges tid i køleskabet.

Salsa verde – Salsa verde er en olieholdig dip, som du ikke skal spise store mængder af, hvis du gerne vil tabe dig – eller i hvert fald ikke ønsker at tage på. Godt nok er olie ikke decideret usundt, men det er kalorieholdigt. Klik på linket, og få opskriften på den lækreste salsa verde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *